Jak skutecznie przeprowadzić audyt SEO strony www?

audyt SEO strony www

Audyt SEO – czy jest potrzebny mojej stronie www?

Każda organizacja chcąc zaistnieć na szerszą skalę w biznesie (nawet tym offline) nie może obejść się zarówno bez widocznej w wynikach wyszukiwania strony internetowej, jak i prowadzenia regularnego dialogu na płaszczyźnie mediów społecznościowych.

W celu zwiększenia swojej widoczności w wyszukiwarkach internetowych należy skorzystać z usług wyspecjalizowanych agencji internetowych, posiadających wystarczające zasoby zarówno kadrowe – ekspertów z dziedzin pozycjonowania, Social Media oraz analityki, jak również zasoby infrastrukturalne – najczęściej narzędzia do przeprowadzenia audytu, posiadają firmy lub freelancerzy, wyspecjalizowani w tego typu działaniach.

Skutecznie i długoterminowo prowadzone SEO w wyszukiwarkach internetowych nie może się obejść zarówno bez pozyskiwania backlinków oraz gruntownie przeprowadzonego audytu SEO, którego założenia wdraża się przy okazji optymalizacji pod kątem SEO stron www.

audyt SEO strony internetowej

Co to jest audyt SEO?

Audyt SEO jest działaniem, którego efektem jest przygotowanie dokumentu, którego założenia mają na celu weryfikację poprawności działania serwisu www, wskazanie które elementy wymagają doskonalenia, aby zwiększyć zarówno widoczność w wynikach wyszukiwania na frazy kluczowe oraz z biznesowego punktu widzenia – realizacji celów, jakie dana organizacja chce osiągnąć w wyszukiwarce, dzięki pracy zespołu ekspertów z dziedziny marketingu w wyszukiwarkach internetowych.

Cele audytu SEO:

  1. Przegląd elementów w obrębie strony www mających wpływ na widoczność w wynikach wyszukiwania
    (nagłówki, znaczniki meta, tagi, adresy URL, duplikacja treści/ unikalność treści, dyrektywy dla robotów indeksujących, poprawność linkowania wewnętrznego, dane strukturalne, etc.)
  2. Ocena wcześniej przeprowadzonej optymalizacji SEO
  3. Pokazanie mocnych i słabych stron przeprowadzonej optymalizacji
  4. Dyrektywy wskazujące elementy na stronie do doskonalenia
  5. Wykazanie, czy strona www jest zgodna z wymaganiami wytycznych dla Webmasterów

Audyt SEO daje konkretne zalecenia dla ekspertów z dziedziny SEO, aby zwiększyć potencjał rozwojowy biznesu online, tym bardziej, że w branży coraz mocniej widzi się tendencje odchodzenia od „ciężkiego”, technicznego SEO, na korzyść naturalnych połączeń biznesowych, budowaniu relacji z innymi Użytkownikami internetu, wysokim poziomie użyteczności.

Czy użyteczność może wpłynąć na optymalizację witryny i zwiększenie widoczności w wyszukiwarkach?

Samo wdrożenie zasad użyteczności na stronie nie ma wpływu na zwiększenie widoczności danej witryny. Jednakże każdy ekspert SEO, powinien zdawać sobie sprawę z tego, że użyteczność witryny daje dodatkową wartość dodaną,
jaką z reguły nie daje SEO witrynie – zaangażowanie użytkownika.
Poprawnie wdrożone zasady użyteczności są w stanie wzbudzić w Użytkowniku poczucie dalszej chęci eksploracji serwisu, większego zaangażowania w treść, chęć intuicyjnego odkrywania dalszych elementów serwisu. Użyteczność dzięki prostym i jednoznacznym komunikatom, jest w stanie wpłynąć na konwersję – poprzez właśnie podejście pro-klienckie i maksymalnie ułatwiające poruszanie się po witrynie, czego technicznemu SEO brakuje. Dlatego tak istotne z punktu widzenia szeroko pojętego rozwoju w wyszukiwarce, ważne aby oba te elementy realizowane były jednocześnie.

Kiedy warto przeprowadzić audyt SEO?

  1. Na etapie tworzenia nowej strony www – wiemy, że lepiej już na samym początku zaangażować specjalistę SEO w prace nad nową stroną www. Będzie on w stanie wskazać kluczowe elementy optymalizacyjne pod kątem wyszukiwarek, tak by ustrzec się błędów w późniejszych etapach prac, kiedy to wyeliminowanie ich występowania zajmie znacznie więcej czasu, niż początkowe ich skutecznie zapobieganie. Dodatkowo programiści uzyskają czytelne wskazówki, które będą mogli wykorzystać podczas kodowania witryny. Będzie to swoiste wyzwanie dla SEO-wca. Ponieważ na rynku praktycznie nie ma narzędzi do analizy makiet funkcjonalnych. Nie ma możliwości zbadania szans i zagrożeń dla prototypu serwisu. Dlatego tak istotne jest wybranie zespołu ekspertów, którzy przynajmniej będą starać się przewidywać możliwe skutki takiej, a nie innej decyzji.
  2. Względem już utworzonej witryny – najczęstsza sytuacja z jaką się spotykamy. Na tym etapie najczęściej brakuje już zapewnionego budżetu na wprowadzenie pracy SEO-wca. Strona zostaje utworzona, jednak bez wprowadzenia jakichkolwiek elementów kluczowych z punktu widzenia widoczności w wynikach wyszukiwania. Tuż po utworzeniu strony www – właściciel takiej witryny może bardzo niechętnie podchodzić do kolejnych poprawek (sądząc, że strona sama się wypromuje w wyszukiwarce – z racji naszego doświadczenia wiemy, że samo utworzenie strony www nie wystarcza do zaistnienia w wynikach wyszukiwania – dlatego tak istotne jest zaangażowanie specjalisty SEO, który będzie w stanie wprowadzić konieczne udoskonalenia, umożliwiające efektywne pozycjonowanie).
  3. Gdy nastąpiły zmiany w serwisie – ma miejsce kiedy właściciel witryny zamierza zmienić zarówno wygląd,
    jak i strukturę serwisu. Audyt w tym momencie dzięki wskazaniu mocnych i słabych stron serwisu, zagrożeń i szans – pokazuje jakie potencjalnie słowa kluczowe warto zaimplementować w chwili zmian, tym samym „odświeżając” zawartą treść.
  4. W chwili nałożenia przez wyszukiwarkę kary ręcznej lub filtra – analiza taka ma wskazać jakie czynniki on-site
    lub off-site wpłynęły na ukaranie przez wyszukiwarkę. Najczęściej taki audyt kończy się wskazaniem długofalowej strategii, mającej na celu odcięcie się od kłopotliwych do tej pory działań i wprowadzeniu działań korygujących i doskonalących, również mogących zapobiegać ponownemu wystąpieniu problemu.
  5. W momencie przejęcia po innej agencji – taki audyt ma wskazać czy dotychczasowa obsługa w zakresie SEO była wykonywana w sposób należyty. Analizuje się wtedy widoczność w wyszukiwarce oraz konkurencję w branży i jej widoczność w wynikach wyszukiwania. Nie ma też przeszkód, aby wykonać wtedy również kompleksowy audyt samej strony nowo pozyskanego Klienta.
  6. Rozpoczęcie nowych prac – z racji przyjęcia nowego zlecenia przez SEO-wca, powinien swoją pracę ze stroną rozpocząć od przeprowadzenia audytu, tak aby mieć pełen obraz sytuacji z którą przyjdzie mu się zmierzyć, chcąc realizować skuteczne kampanie z zakresu pozycjonowania.

Jak wygląda audyt SEO?

Nie ma jednego idealnego szablonu audytu SEO. Format dokumentu wynika najczęściej z doświadczeń specjalisty SEO i jego umiejętności. Najczęściej jednak jest to kompleksowy dokument zawierający szereg instrukcji, wykresów analitycznych, tabel i zestawień słów kluczowych i innych czynników będących obiektem analizy.

Jakie narzędzia SEO są pomocne do wykonania audytu SEO?

Pomocnych narzędzi pomagających przy przeprowadzaniu audytu na rynku jest wiele. Nam przyszło wielokrotnie już pracować na:

  • Screaming Frog – umożliwiające gruntowne sprawdzenie witryny (nagłówków, tytułów, opisów, wewnętrznego linkowania, cannonical’i, przekierowań
  • Ahrefs i Majestic SEO – analiza linków przychodzących do witryny
  • Google Analytics, Google Search Console, Keyword Planner, Google Trends – weryfikacja danych udostępnianych przez Google
  • SEMSTORM i SENUTO – kompleksowa analiza widoczności oraz analiza konkurencji w wyszukiwarce
  • Scrapebox – analiza backlinków i weryfikacja miejsc z potencjałem w wyszukiwarce
  • Brand24 – analiza miejsc z zakresu Social Media
  • Xenu Link Sleuth – analiza błędów w linkowaniu i niedziałających linków
  • Crazyegg – analiza pod kątem użyteczności pokazująca „mapy ciepła” – to jak Użytkownicy korzystają z serwisu

Jakie są efekty wdrożenia zaleceń audytu SEO?

Najczęstszymi efektami wynikającymi po wprowadzeniu zmian po audycie SEO są m.in.:

  1. Wzrost pozycji słów kluczowych na które rankuje strona www
  2. Wzrost ruchu na stronie www
  3. Zwiększenie wskaźnika ROI
  4. W przypadku branży Ecommerce – w wyniki wzrostu ruchu i optymalizacji opisów i kart produktowych – wzrost sprzedaży

Ile czasu zajmie zanim zauważalne będą zmiany wynikające z wdrożenia zaleceń audytu SEO?

Najczęściej zależy to od stopnia złożoności wprowadzonych zmian i jego skali. Pierwsze ruchy mogą być zauważalne po kilku tygodniach, natomiast najpóźniej może to nastąpić po upływie kilku miesięcy – wszystko zależy od reakcji robotów indeksujących wyszukiwarki.

Jak będę mieć pewność, że wprowadzone zmiany wpływają korzystnie na serwis?

Należy śledzić:

  1. Kompleksowy ruch w obrębie witryny
  2. Pozycje fraz kluczowych w wynikach wyszukiwania
  3. Konwersję (mając na uwadze, że SEO to nie tylko wyniki w wyszukiwarce, ale ogół działań marketingowych mających na celu zwiększenie świadomości o marce oraz wzrost sprzedaży organizacji)

Jeśli wymienione elementy odnotowują wzrosty (mierzone za pomocą narzędzi analitycznych), możemy przyjąć, że optymalizacja SEO spełniła swoje założenia.

Podsumowanie

Audyt SEO, jest kompleksowym dokumentem, którego wdrożenie założeń, ma realny wpływ na wzrost widoczności Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Audyt SEO powinien zostać przeprowadzony przez specjalistyczne agencje, posiadające doświadczenie i niezbędne zasoby ludzkie, jak i infrastrukturalne. Tego typu firmy wiedzą w jaki sposób analizować dane oraz będą umiały zwrócić uwagę na najważniejsze elementy przeprowadzonego audytu.
Audyt SEO z racji swoich zaleceń i wytycznych do doskonalenia jest pierwszym etapem, poprzedzającym optymalizację SEO, która ma wpływać na poprawę widoczności Twojego biznesu w wynikach wyszukiwania Google.

Share

Z branżą SEO/ SEM związany od 6 lat. W ciągu tego czasu przeszedł pełną ścieżkę zawodową kariery w agencjach marketingu internetowego oraz działów SEO w organizacjach, zaczynając do Młodszego specjalisty SEO do samodzielnego zastępcy SEO Managera w jednej z największych wrocławskich agencji, zajmujących się szeroko pojętym marketingiem 360. Wyspecjalizował się w audytach SEO, przeprowadzanych dla Klientów na rynku niemieckim. Od 2016 zarządza pracami działu SEO Penguinbehaviour. Równolegle rozwija się w pracach UX/ UI, analityce web'owej - mając na uwadze końcowy rezultat - wzrost ruchu na stronach www, wzrost świadomości o marce organizacji oraz wzrost potencjału sprzedażowego Klientów w Niemczech.

Wyślij