SEO podsumowanie 2016r.

metody pozycjonowania dające stały efekt

Rok 2016 minął – zatem czas na subiektywne podsumowania mijających 12 miesięcy. Na pierwszy ogień – SEO

Zaczynamy tym samym cykl podsumowujący, najistotniejszych trendów w marketingu internetowym, które naszym zdaniem najmocniej wpłynęły na naszą branżę. Całość podsumowania zawarliśmy w kilku punktach.

  1. Wzrost Mobile

    Można śmiało powiedzieć że każdy kolejny rok jest określany „rokiem mobile”. Jednakże był to tak naprawdę dopiero pierwszy rok w historii Internetu, w którym większość jego użytkowników to osoby korzystające z urządzeń przenośnych.
     
    więcej użytkowników mobile niż desktop
    źródło: http://gs.statcounter.com/
     
    Natomiast w Polsce już blisko 60% Użytkowników Internetu – to Użytkownicy mobilni
     
    użytkownicy internetu w polsce w 2016
    źródło: http://gs.statcounter.com/
     
    Pod kątem SEO jest to bardzo istotne zdarzenie. Ponieważ:

    • Google mniej lub bardziej chętnie promując hasło „Mobile first” oraz powoływane i odwoływane wypowiedzi nt. systematycznego pierwszeństwa mobilnych wyników wyszukiwania nad desktopowymi daje do zrozumienia, jak bardzo istotnym czynnikiem rankingowym może już teraz musi być dostosowanie strony www do wyświetleń na urządzeniach mobilnych.
    • Badania wskazują, że Użytkownicy mobilni inaczej formułują zapytania do wyszukiwarki
    • Użytkownicy mobilni coraz częściej zaczynają korzystać z wyszukiwania głosowego, które diametralnie różni się od tradycyjnych form zapytań do wyszukiwarki. Dobrze to ukazują eksperci z Search Engine Journal (https://www.searchenginejournal.com/how-voice-search-is-changing-seo/65757/). Takie zapytania będą znacznie bardziej naturalne, co wynika zwyczajnie z języka mówionego. Wiele na to wskazuje że rewolucją mogą także być ograniczone ilości wyświetlanych wyników zapytań. Przez co SERP-y staną się jeszcze bardziej odzwierciedleniem intencji Użytkownika + do tego jak jeszcze dodamy ciągle uczący się Rank Brain. To może się okazać że optymalizacja SEO będzie kompletnym wyzwaniem behawioralnym + technologicznym. Zrozumienie intencji Użytkowników wymuszą na specjalistach SEO dodatkowych pokładów danych analitycznych i wiedzy z zakresu psychologii, tym samym mocniej kładąc nacisk na optymalizację behawioralną, optymalizację UX oraz wykorzystanie w inny sposób wyszukiwarki przez Użytkowników mobile, niż odbiorców desktopu.
  2.  

  3. Aktualizacja algorytmu Pingwin

    W branży SEO miało zatrząść w posadach. Wszedł algorytm Pingwin „pracujący” w czasie rzeczywistym (od tego momentu Google ma przestać potwierdzać wypuszczanie kolejnych aktualizacji wrednego zwierzaka). Jakie są nasze wnioski w związku z Pingwinem 4.0? Nie zauważyliśmy dramatycznych spadków wśród naszych Klientów, a mówiąc szczerze – wyniki jedne bardziej, inne mniej świeciły się na zielono. Bez kolosalnych zmian. Wprawdzie doszły nas wieści o różnych wahaniach w SERP-ach, jednak miały one miejsce na kilka tygodni przed ogłoszeniem Pingwina 4.0 i nie były one znaczące, przynajmniej wśród naszych Klientów, a jeśli już nawet, to wynikały z sezonowości danej branży.aktualizacja pingwin 4.0

  4.  

  5. Direct Answers

    W połowie 2016r. Google wprowadziło kolejną swoją funkcjonalność jeszcze z pozycji samych wyników wyszukiwania. Celem Direct Answers jest jak najszybsze przekazanie Użytkownikowi informacji jakich oczekuje od Googledirect answers w google

    Dla SEO ma to ogromne znaczenie – ponieważ serwis którego Direct Answers pojawia się w widocznym boxie zyskuje na zwiększeniu widoczności w SERP-ach, co za tym idzie – dana strona www może zajmować aż 2 pierwsze wyniki organiczne. Zagrożeniem dla SEO z Direct Answers jest z pewnością – Użytkownik który już uzyskał daną informację, może nie chcieć eksplorować dalej strony www – co za tym idzie: spaść mogą współczynniki dotyczące ruchu na stronie internetowej.

  6.  

  7. Accelerated Mobile Pages (AMP)

    Projekt Google powodujący niemalże natychmiastowe załadowanie się stron www na urządzeniach mobilnych (ok 1sek.). Jednoznacznie stwierdzić, że czas ładowania się witryny ma wpływ na wyniki w SERP-ach nie można, jednak faktem jest że Google mocniej promuje wyniki mobilne (bardziej niż desktopowe) tworząc osobny ranking niż desktopowe oraz jeśli do tego dołożymy wyróżniającą się „błyskawicę” wśród innych wyników oraz ostatecznie – fakt, że Użytkownicy mobilni oczekują szybkiego ładowania strony w przeciwnym razie opuszczając serwis i idąc do innego – to:

    • Wzrasta współczynnik odrzuceń, co może powodować niższe pozycje w SERP-ach
    • Nie rośnie konwersja – na czym w ostateczności powinno zależeć specjalistom SEO
      Zalecane jest zatem tworzenie jak najbardziej „lekkich i szybkich” stron www, tak by nie narażać się na spadanie współczynników będących w szerokim rozumieniu cechami składowymi zwiększania konwersji danej strony www
  8.  

  9. Certyfikaty SSL

    Choć Google przyznaje że jeszcze nie jest to najważniejszy czynnik rankingowy (https://webmasters.googleblog.com/2014/08/https-as-ranking-signal.html) to skoro wskazuje na jego znaczenie, to można się spodziewać, że będzie wkrótce rosło. Tym bardziej że już od początku stycznia 2017r. w najnowszej wersji przeglądarki Chrome będą udostępniane informacje o braku certyfikatu lub jak obecnie przy serwisach go posiadającego:
     
    wpływ certyfikatów ssl na seo
     
    Pokazanie potencjalnemu Użytkownikowi na zasadzie kontrastu, że jedna witryna jest zabezpieczona, a inna nie, może oczywiście (ale nie musi) skłonić do poszukania serwisu który jest „bezpieczny”.
    Google przez kilka miesięcy testowało protokół szyfrowania https, aż w końcu go wprowadziło jako czynnik rankujący. Należy mieć na uwadze, jak Google coraz mocniej podchodzi do ukrywania danych (jak choćby w Search Console, czy co już najbardziej widoczne w Google Analytics). Protokół https daje tą korzyść dla Klienta, że dane są szyfrowane podczas komunikacji przeglądarki Użytkownika z serwerem, na którym jest umieszczona dana strona www.

    Google wprowadzając informację o wpływie https na wyniki w SERP-ach daje wyraźny sygnał dla webmasterów, żeby zaczęli coraz bardziej dbać o bezpieczeństwo swoich Użytkowników. Fakt że strony w oparciu o https działają nieco wolniej niż bez wdrożonego certyfikatu, jednocześnie należy przypomnieć, że format HTTP/2 (czyli przyspieszający działanie stron www) wymaga wdrożonego certyfikatu SSL. Więc zdaje się wydawać, że gigant z Mountain View „piecze dwie pieczenie na jednym ogniu”.

  10.  

  11. Analityka, a SEO

    Coraz mocniej dane analityczne w połączeniu z niegdyś ogłoszonym „Big Data” oraz marketing automation mogą mieć wpływ na pozyskiwanie wartościowego (zainteresowanego danym produktem lub usługą) ruchu na strony www.
    Należy choćby wspomnieć takie polskie narzędzia jak choćby User Engage, służące do Real Time Marketing i budowania zaangażowania z użytkownikiem, czy narzędzie do Web Push Notification – Push Push Go – https://pushpushgo.com/pl/ (o Push Push Go i systemie notyfikacji napiszemy w następnym artykule). Każdy specjalista SEO wie, że gra o wartościowy ruch może odgrywać się nie tylko i wyłącznie na poziomie wyszukiwarki, lecz również – przeglądarki.

 

Podsumowanie

Rok 2016 był naszym zdaniem wstępem do roku 2017, gdzie najistotniejszymi czynnikami wpływającymi na pozyskiwanie wartościowego ruchu będą systematycznie analizowane dane zbierane w systemach do tego służących. Analiza zachowań Użytkowników na stronach www – skąd można pozyskać najbardziej wartościowe informacje o potencjalnych błędach, jak również agregacja marketing automation, który dzięki precyzyjnemu docieraniu do zainteresowanych Odbiorców będzie mieć znacznie wyższy współczynnik zwrotu z inwestycji.

Share

Z branżą SEO/ SEM związany od 6 lat. W ciągu tego czasu przeszedł pełną ścieżkę zawodową kariery w agencjach marketingu internetowego oraz działów SEO w organizacjach, zaczynając do Młodszego specjalisty SEO do samodzielnego zastępcy SEO Managera w jednej z największych wrocławskich agencji, zajmujących się szeroko pojętym marketingiem 360. Wyspecjalizował się w audytach SEO, przeprowadzanych dla Klientów na rynku niemieckim. Od 2016 zarządza pracami działu SEO Penguinbehaviour. Równolegle rozwija się w pracach UX/ UI, analityce web'owej - mając na uwadze końcowy rezultat - wzrost ruchu na stronach www, wzrost świadomości o marce organizacji oraz wzrost potencjału sprzedażowego Klientów w Niemczech.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wyślij