Przyspieszone strony AMP – czy już wkrótce, Twoja strona www załaduje się poniżej 1 sekundy?

amp dla urządzeń mobilnych

Czym są i czy warto wdrożyć strony www w technologii AMP?

Wraz ze zwiększeniem odsetka Użytkowników, korzystających z wyszukiwania informacji na urządzeniach mobilnych, wystąpił zasadniczy problem administratorów stron www, a mianowicie: prędkość ładowania witryn, która nie była dostosowana do tempa z jakim Użytkownicy chcieli uzyskiwać informacje. Strony w większości przypadków ładują się zbyt wolno na urządzeniach mobilnych – w wyniku czego internauci opuszczają dany serwis bez dokonania konwersji. Tracą na tym sami Użytkownicy, gdyż nie uzyskali informacji oraz operatorzy serwisów – bo właśnie stracili potencjalnego odbiorcę treści lub Klienta. Wdrożenie zasad AMP może być lekarstwem na zbyt wolne strony wyświetlane na urządzeniach mobilnych.

Dlatego z pomocą przyszło Google, które już jakiś czas temu wprowadziło do Search Console opcję – przyspieszonych stron mobilnych AMP. Gigant z Mountain View kieruje tą funkcjonalność przede wszystkim do administratorów statycznych stron, które nie zmieniają swojej wewnętrznej struktury (kodu HTML oraz Java Script).

Głównym założeniem jaka przyświeca właścicielom wyszukiwarki przy stworzeniu tej funkcjonalności to – natychmiastowe ładowanie stron www, dzięki wykorzystaniu cache samej wyszukiwarki. Jest to kolejny z dowodów na to, że Google coraz mocniej wspiera i rekomenduje strony szybko ładujące się, być może chcąc umocnić lub zwiększyć wpływ renderowania na pozycję w wynikach wyszukiwania.

przyspieszanie stron mobilnych dzięki AMP

Czym są strony oparte o system AMP?

AMP (Accelerated Mobile Pages) jest metodą tworzenia stron www opartych o statyczne dokumenty (HTML i JS), które mają mieć znacznie szybsze renderowanie na urządzeniach mobilnych.

Z czego zbudowane jest AMP?

  1. AMP HTML – zawierające zalecenia do budowy treści w formacie HTML wraz z wykorzystaniem rozszerzeń AMP
  2. AMP JS – zawierające biblioteki Java Script, które umożliwiają natychmiastowe ładowanie się serwisu. Zarządza wczytywaniem się zasobów strony www, dając niestandardowe znaczniki. Widoczne w powyższym kodzie HTML
  3. AMP CDN – element, który odpowiada za dostarczanie stron HTML stworzonych w oparciu o AMP. Pobiera je, buforuje i zwiększa ich wydajność. AMP CDN korzysta z protokołu HTTP 2.0 (by jeszcze bardziej zwiększyć prędkość ładowania stron www

Jak bardzo AMP może wpłynąć na prędkość ładowania strony www?

Strony wykorzystujące technologię AMP, mają się ładować w niecałą 1 sekundę, nawet przez starszego typu urządzenia mobilne oraz gorszy zasięg internetu. Możliwe to jest dzięki wykorzystaniu technologii DOMContentLoaded, która ma największy wpływ na ładownie kodu HTML przez przeglądarkę.

Więcej na temat DOMContentLoaded -> https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/Events/DOMContentLoaded

Dlaczego strony internetowe ładują się tak wolno na urządzeniach mobilnych?

Strony internetowe będąc umieszczone na hostingach są fizycznie rozlokowane w różnych częściach świata. Użytkownik włączający daną stronę www na urządzeniu mobilnym, wymusza pobieranie setek skryptów, wtyczek
np. do mediów społecznościowych, filmów, grafik, animacji oraz plików ze stylami CSS – dla urządzeń mobilnych jest to znacznie większe obciążenie, niż dla standardowych komputerów. Następnie nasze mało wydajne pod tym względem urządzenie musi się uporać z m.in. Google Analytics, wszelkim skryptami śledzącymi jakie uruchamiają się w tle
(m.in tagiem remarketingowym AdWords).

I w tym właśnie tkwi problem – urządzenia mobilne nie mają tyle samo mocy obliczeniowej co wydajne PC-ty, czy laptopy, do przetworzenia tak znacznej ilości pobieranych danych.
Wdrożenie AMP ma za zadanie uprościć i zmniejszyć do minimum ilość wpływających zapytań do mobilnej przeglądarki z żądaniem pobrania danego zasobu. W tradycyjnym pobieraniu danych – jest to znaczna ilość wskazanych powyżej żądań. AMP minimalizuje to do tylko jednego – Java Script AMP.

Dlaczego Google postawiło na AMP i zaleca jego wdrożenie?

Patrząc na ruchy Google w ostatnim czasie, jest to kolejny sygnał, że wyszukiwarka kładzie coraz większy nacisk na wydajność stron www i szybkość ich serwowania Odbiorcom – zwiększając tym samym komfort użytkowania. Po mobilegeddonie to kolejny krok Google mający „zachęcić” administratorów stron do zwiększania wydajności swoich serwisów – tym samym umożliwić ich szybszą, większą eksplorację, przez głodnych informacji internautów.
strony mobilne amp

Jakie AMP może wywołać problemy w świecie internetu?

Należy wziąć pod uwagę fakt, że administratorzy mniejszych serwisów www mogą zostać zepchnięci do jeszcze większej niszy internetu, zwyczajnie nie posiadając zasobów ludzkich, posiadających umiejętności do wdrożenia zasad AMP. Taka technologia może promować gigantów na rynku, posiadających rozbudowane działy IT, które bez problemów zaimplementują wymagania standardu. Również minimalizm jaki nakłada AMP powoduje, że bardzo utrudnione zostanie wyświetlanie formularzy, które dla wielu jest cennym źródłem pozyskiwania lead’ów.

Korzyści dla Twojej firmy z wdrożenia AMP

  1. Skrócenie czasu pobierania zasobów strony – tym samym przyspieszając się jej ładowanie
  2. Uzyskanie oznaczenia AMP w wynikach wyszukiwania
  3. Prawdopodobieństwo wspierania szybkich stron przez Google – wyższe pozycje stron w wynikach wyszukiwania
  4. Wyższe pozycje mogą przekładać się na ruch z kanału mobile, tym samym umożliwiając zwiększenie konwersji

Czy AMP stanie się czynnikiem wpływającym na wyniki wyszukiwania?

Google twierdzi, że jeszcze nie.
AMP to wyłącznie przeniesienie wersji mobilnej ze „zdezelowanego malucha do auta kategorii premium”. Jednak ciężko wierzyć zapewnieniom Google z racji ich ciągłego przypominania o wrażeniach Użytkownika względem serwisu oraz promowaniu w wynikach organicznych stron, dostosowanych do urządzeń mobilnych, które szybko się ładują.

Jak stworzyć stronę w technologii AMP?

Zalecamy zapoznać się z oficjalnym opracowaniem, dotyczącym wdrożenia zaleceń AMP -> https://www.ampproject.org/docs/get_started/create.html

Podsumowanie

Wdrożenie technologii AMP daje możliwości pojawiania się wyżej w wynikach wyszukiwania stronom posiadających tą technologię, od tych które jej nie zaimplementowały. Google mocno promuje szybkość w internecie, usprawniając wrażenia Użytkowników mających do czynienia z serwisami na urządzeniach mobilnych. AMP może już w niedalekiej przyszłości stać się standardem budowy stron www, nie tylko skracając czas ich wczytywania, ale również wpływając na poprawę współczynnika konwersji – Użytkownik, który korzysta ze sprawnego systemu, chodzącego płynnie i szybko, może z większą ochotą dokonać konwersji celu, na jakim nam zależy. Należy wziąć także pod uwagę fakt, że coraz więcej osób korzystających z internetu to właśnie Użytkownicy mobile, dlatego tym bardziej wydaje się być, że AMP już wkrótce (tak jak budowa stron responsywnych jeszcze niedawno) stanie się światowym trendem, w który lepiej się wpisać, by móc zyskać w oczach wyszukiwarki.

Share

Z branżą SEO/ SEM związany od 6 lat. W ciągu tego czasu przeszedł pełną ścieżkę zawodową kariery w agencjach marketingu internetowego oraz działów SEO w organizacjach, zaczynając do Młodszego specjalisty SEO do samodzielnego zastępcy SEO Managera w jednej z największych wrocławskich agencji, zajmujących się szeroko pojętym marketingiem 360. Wyspecjalizował się w audytach SEO, przeprowadzanych dla Klientów na rynku niemieckim. Od 2016 zarządza pracami działu SEO Penguinbehaviour. Równolegle rozwija się w pracach UX/ UI, analityce web'owej - mając na uwadze końcowy rezultat - wzrost ruchu na stronach www, wzrost świadomości o marce organizacji oraz wzrost potencjału sprzedażowego Klientów w Niemczech.

Wyślij