Zmiany w Google AdWords na przestrzeni lat – sprawdź, jak się zmieniał najpopularniejszy system reklamowy w internecie

zmiany w google adwords

Kolejna rewolucyjna zmiana w AdWords – nie uciekniesz już od Użytkowników korzystających z kanału mobile!

Na przestrzeni kilkunastu ostatnich lat, od momentu powstania reklam sytemu AdWords czyli od 2000 roku, wyświetlanie płatnych wyników wyszukiwania przechodziło kilka gruntownych, niemalże rewolucyjnych dla reklamodawców zmian.
Google za każdym razem starało się z jednej strony sprostać wymaganiom ciągle zmieniającego się rynku reklamowego w internecie, który nieustannie podlega przeobrażeniom, jak również (co pewnie istotniejsze, jako monopolista na wielu rynkach w udziale korzystania z wyszukiwarek wśród internautów), aby maksymalizować własne przychody z reklam w internecie.

pozycjonowanie lokalne dla małych i średnich firm

Co to jest Google AdWords?

Jest to system reklamowy wyszukiwarki Google, który pozwala na umieszczanie reklam w wynikach wyszukiwania oraz w sieci reklamowej (witryn, które wyraziły zgodę, aby umieszczać na nich reklamy AdWords) na daną frazę, wpisaną przez Użytkownika. System działa w oparciu o model PPC – płatność wyłącznie za kliknięcie w wyświetloną reklamę. To czy reklama AdWords zostanie wyświetlona rządzi jedna reguła – kto zapłaci za kliknięcie więcej, ten zostanie wyświetlony na wyższej pozycji. Przy każdorazowym wpisywaniu frazy kluczowej Google przeprowadza licytację wśród wszystkich reklamodawców, którzy chcą wyświetlić swoją reklamę na dane słowo kluczowe.

Na koszt wyświetlenia reklamy wpływ mają:

  • Współczynnik CPC (koszt za kliknięcie w reklamę, jaki musi ponieść reklamodawca. Należy wspomnieć, że im więcej chętnych do promocji na daną frazę kluczową – tym współczynnik CPC wzrasta)
  • Wynik jakości reklamy

 

Wynikiem jakości dla Google jest:

  1. Jakość strony www do której kieruje dana reklama
  2. Fakt, czy promowana treść jest dopasowana zarówno do słowa kluczowego – wpisanego do systemu AdWords przez reklamodawcę, na które reklama powinna zostać uruchomiona oraz do zapytania wpisanego przez Użytkownika – kampanie, które zdaniem AdWords lepiej spełniają potrzeby Użytkowników, mogą mieć niższe koszty za kliknięcie, niż zbliżone ogłoszenia konkurencji

Reklamy są tak skonstruowane w panelu zarządzania AdWords, aby reagowały wyświetleniem na dane zapytanie internauty, poprzez dopasowanie (ustawione przez reklamodawcę w panelu systemu):

  1. ‚przybliżone’ – umożliwiające stosowanie zbliżonych wyrażeń bliskoznacznych oraz zawierających błędy w wyrażeniu
  2. ‚ścisłe’ – reklamy wyświetlają się względem wpisanych słów kluczowych i ich bliskich odmian
  3. ‚do wyrażenia’ – reklamy wyświetlają się względem wpisanych słów kluczowych i ich zbliżonych odmian

 

Niniejszy artykuł poświęcamy przeobrażeniom, jakim poddawany był system na przestrzeni kolejnych lat jego funkcjonowania

 

Zacznijmy zatem historię Google Adwords!

 

Rok 1999

– Wyszukiwarka Google z darmowymi ogłoszeniami. Wtedy każdy chętny posiadający konto w Google mógł tworzyć reklamy wyświetlane w wynikach wyszukiwania.

zmiany google adwords 1999
 

Rok 2000

– Powstanie reklam AdWords.
Pierwsze reklamy AdWords wyglądały na proste ogłoszenia, składające się wyłącznie z długiego nagłówka wraz z wierszem opisu u samej góry wyników wyszukiwania. Była to reklama kierowana dla osoby „potencjalnie zainteresowanej”, która wyznaczana była dzięki CTR (współczynnikowi klikalności, będącego relacją liczby kliknięć w reklamę do ilości jej wyświetleń w wynikach wyszukiwania). Pozostałe reklamy nowego sytemu mieściły się w prawej kolumnie, wyróżniając się kolorowym tłem. Wtedy po raz pierwszy użyto określenia „linki sponsorowane”.

zmiany google adwords 2000
 

Rok 2001-2002

– Czas testów i zmian.
Google w każdym praktycznie miesiącu dokonywało zmian w wyświetlaniu reklam, ich kształcie, kolorze. Jednego dnia można było zobaczyć 2 różne odmiany tej samej reklamy.

zmiany google adwords 2002

zmiany w google adwords 2002

zmiany google adwords 2001
 

Rok 2003

– Jest to czas, kiedy gigant z Mountain View dokonywał udoskonaleń istniejącego systemu. Wiersz opisu zwiększył się do ponad 35 znaków, co dla reklamodawców dało sygnał do tworzenia mniej skrótowych komunikatów do potencjalnych Klientów. W tym czasie Google nie posiadało własnego systemu Google Maps, stąd promocja Yahoo Maps czy MapQuest

zmiany google adwords 2003

zmiany w google adwords 2003
 

Rok 2004

– Czas stabilizacji. Wtedy Google postanowiło postawić na ujednolicenie wizualne wyników reklamowych z organicznymi. Zniknął wtedy również kolorowy box, zastąpiony przez neutralny kolor tła

zmiany google adwords 2004
 

Rok 2005-2006

– Reklamy przestały już zajmować całą szerokość wyników wyszukiwania, co spowodowało wyraźne oddzielenie lewą od prawej kolumny. W tym czasie rozpoczęto testy nad prezentowaniem opartych o dane o lokalizacji.

zmiany google adwords 2005

zmiany google adwords 2006
 

Rok 2007

– Wprowadzenie długich opisów reklam, brak jeszcze wprowadzenia podziału na 2 wiersze po 35 znaków

zmiany google adwords 2007
 

Rok 2008

– Google wdraża nowe mechanizmy prezentowania reklam – adres URL przeniesiono nad część opisową.
Wtedy też możemy zauważyć pierwsze ‘pinezki’ z wynikami lokalizacyjnymi map

zmiany google adwords 2008
 

Rok 2009

– Integracja z Google Checkout i Google Products, wyświetlanymi w wynikach reklamowych. Jednocześnie udostępniono możliwość reklamowania w wyszukiwarce swojej oferty w formie Video

zmiany google adwords 2009
 

Rok 2010

– To czas wielkich zmian w wynikach reklamowych AdWords. Dostawiono wtedy trzecią kolumnę. Przywrócono też różowe tło wyróżniające reklamę oraz wprowadzono wydające się na tamtą chwilę linki do stron dzięki Google Places. Pierwszy raz też umożliwiono prowadzenie kampanii remarketingowych – skierowanych do Użytkowników, który już odwiedzili naszą stronę www, ale z jakiegoś powodu nie dokonali konwersji wyznaczonego celu. Wtedy też w treści reklam można było zauważyć nr telefonów do reklamodawców. Wprowadzono format TrueView – umożliwiający reklamodawcom skuteczną promocję, dzięki materiałom udostępnianym na YouTube

zmiany google adwords 2010

zmiany w google adwords 2010
 

Rok 2011

– Wywrócono do góry nogami cały interfejs prezentacji reklam w wynikach wyszukiwania. Ponadto sporej metamorfozie została poddana prawa kolumna reklamowa – ogłoszenia zostały zepchnięte w dół, dając miejsce dla Map Google

zmiany w google adwords 2011

zmiany google adwords 2011
 

Rok 2012

– Wtedy Google postanowiło nieco uprościć wygląd reklam, sprawiając, że nie były już tak inwazyjne dla wzroku. Zwiększono również szerokość prawej kolumny, dając tym samym wyraźny sygnał dla rangi wyszukiwania lokalnego

zmiany google adwords 2012
 

Rok 2013

– Rok sporych zmian w działaniu samego systemu AdWords. Wtedy też zrezygnowano z darmowej platformy do analizy słów kluczowych, zastąpiono rozbudowanym Planerem słów kluczowych, który umożliwił:

  1. Szukanie nowych propozycji słów kluczowych (na bazie wpisanych słów, Planer przedstawiał nam propozycje zbliżonych wraz ze wskazaniem konkurencyjności oraz cen za kliknięcie)
  2. Sprawdzanie prognoz słów kluczowych (Pokazanie trendów w wyszukiwaniu przez użytkowników, prognozy miały również pokazać z jakimi kosztami trzeba się będzie liczyć reklamując się na dane frazy)
  3. Powielanie listy słów kluczowych (na bazie wpisanych słów kluczowych (na bazie zaimplementowanych 2 list słów kluczowych, system AdWords połączy je, generując nam nowe słowa kluczowe, wynikające z obu list)

W 2013 roku wprowadzono również rozszerzenia reklam, dzięki którym można było dopasować przekaz reklamowy do danej pory dnia, miejsca w którym znajdywał się Użytkownik, jak również dopasować przekaz reklamowy, dopasowując go do urządzenia na jakim wyświetla je internauta.

Jedną z ważniejszych zmian w AdWords w tym roku było wprowadzenie również reklam PLA (Product Listing Ads) do których potrzebne było założenie konto na Google Merchant Center. Kampanie PLA przeznaczone zostały przede wszystkim dla branży Ecommerce, dzięki którym można było zacząć wyświetlać w wynikach wyszukiwania listy produktów.

zmiany google adwords 2013

Połączono też wtedy Google AdWords z Google Display Networks – chcąc zwiększyć potencjał porównywarek cenowych.
 

Rok 2014

– W tym czasie dokonano zmian w TrueView In-Stream oraz TrueView In-Display i połączono w jeden format –
In-Display. Wprowadzono również zmiany w Google Merchant Center względem unikalnego identyfikatora produktu, mając na względzie doskonalenie jakości danych w kontach Użytkowników.

zmiany google adwords 2014

Tradycyjne przeglądanie na przestrzenie lat, uległo znaczącym zmianom. Użytkownicy w toku korzystania z urządzeń mobilnych zaczęli skupiać się na wpadających w oko grafikach, mapach, różnego rodzaju wyróżnikach, które zauważymy ponad organicznymi wynikami SEO. Obrazuje to następująca grafika:

zmiany zachowania użytkowników google 2014

Źródło: www.bruceclay.com
 

Rok 2015

– Wprowadzono wtedy m.in.:

  1. Ulepszone adresy URL w panelu zarządzania AdWords
  2. Kampanie reklamowe w formacie ‚tylko połączenie’ – reklama umożliwiająca szybkie połączenie z poziomu wyników wyszukiwania
  3. Konwersja reklam z formatu Flash na HTML5 – wynikająca z faktu, że większość urządzeń mobilnych ma problemy z obsługą technologii Flash
  4. Wprowadzono możliwość podglądu udziału w wyświetleniach na dane słowo kluczowe naszej konkurencji
  5. Usprawniono pokazywanie firm lokalnych w wynikach reklamowych. Do treści reklamy dołączono możliwość wskazania dojazdu do danej firmy oraz możliwości połączenia z jej przedstawicielami
  6. Opinie z Google Moja Firma wyświetlające się w wynikach reklamowych
  7. Reklamy AdWords wyświetlane w poczcie Gmail
  8. Kampanie uniwersalne przeznaczone do reklamowania aplikacji pochodzących ze sklepu Google Play

zmiany google adwords 2015

google adwords reklama na urządzeniach mobilnych

reklama mobilna adwords

google adwords tylko połączenie
 

Rok 2016

– Google ponownie zaczęło testować zmiany w wyglądzie samych reklam. Najpierw wprowadzono zielone wyróżnienie, następnie zupełnie usunięto prawą kolumnę z reklamami – tutaj należy wspomnieć, że ta druga zmiana podyktowana została coraz większym naciskiem na hasło ‘Mobile first!’ czyli nastawienie się wyszukiwarki na Użytkowników, korzystających z urządzeń mobilnych (bardziej intuicyjne i przyjazne dla oka wyświetlanie reklam tylko w jednej kolumnie odbiorcom korzystających ze smartfonów czy tabletów)

zmiany google adwords 2016

Najnowszą zmianą sprzed kilku dni jest wprowadzenie nowego formatu: Rozszerzonych Reklam Tekstowych (ETA). W nowym rozwiązaniu – AdWords umożliwia ustawianie stawek za kliknięcie osobno również dla tabletów – do tej pory był tylko podział na desktopy i smartfony. Rozszerzona Reklama Tekstowa charakteryzuje się w odróżnieniu od ich standardowych wersji (które przestaną być wyświetlane pod koniec października 2016r.) następującymi parametrami:

  1. Wprowadzeniem 2 nagłówków (każdy po 30 znaków). Nagłówki zostaną przedzielone myślnikiem, tak by w zależności od urządzenia na którym jest wyświetlana reklama, linia wiersza została przełamana do drugiej linii – poprawiając tym samym czytelność na urządzeniach mobilnych
  2. Dwa wiersze opisu 35 znakowe zastąpiono jednym 80-znakowym polem tekstowym. W tym przypadku Google również wskazuje na główny powód – dopasowania reklam pod Użytkowników mobilnych i przejrzystości wyświetlania reklam
  3. Wyświetlany adres URL – opiera się o ścieżkę adresu końcowego URL – umożliwiając systemowi lepsze kierowanie do domeny końcowego adresu URL, a Tobie zostawiając możliwość dodania pełnej ścieżki, informując tym samym Użytkownika o konkretnej lokalizacji treści reklamy
  4. Szablon śledzenia – możliwy adres URL w który mogą kliknąć Użytkownicy nim wejdą na Twoją stronę docelową.
    Użyj tej formy, aby skonfigurować w reklamie – śledzenie innej firmy
  5. Parametry śledzenia – możliwość dodania tagu do końcowych adresów URL oraz szablonów śledzenia. Użytkownik w chwili kliknięcia w Twoją reklamę, właściwy URL zapisze informacje o tej reklamie, zawierając w sobie wartość otagowania

adwords rozszerzone reklamy tekstowe
 
Wiele aktualnych zmian zapoczątkowanych zostało jeszcze w 2015 roku. Wtedy to gigant z Mountain View rozpoczął tzw. ‘Erę mobile’ – możliwie wszystkie funkcjonalności swoich serwisów podporządkowując Użytkownikom urządzeń mobilnych, których stale przybywa. Zmiany wydając się rewolucyjne, raczej nie spowodowały uszczerbku dla korzystających z desktopów (jeśli myślimy tylko o AdWords, bo dla działań SEO – tego typu zmiany mają kolosalne znaczenie – większa ilość treści reklamowych może zniechęcić do dalszego poszukiwania wartościowych treści, skupiając się wyłącznie na reklamach przez odbiorców, pokazywanie reklam PLA, filmów z YouTube, wyników z map – wszystkie te elementy mają skupić koncentrację Użytkowników na wszystkich rezultatach, poza wynikami organicznymi wynikającymi z prac pozycjonowania – SEO). Ponadto reklamy AdWords w toku ciągłych modyfikacji pojawiają się również u dołu wyników wyszukiwania – tym samym Google rezerwuje sobie większość miejsca (powierzchniowo) na promocję swoich produktów, zwiększając prawdopodobieństwo skorzystania z reklamy, niż wyników organicznych.

Jaki to będzie miało wpływ na działania promocyjne firm?

Standardowe desktopy wyświetlają teraz już niemalże tylko wyniki sponsorowane. Spowoduje to jeszcze bardziej zwiększenie konkurencji między reklamodawcami o jak najlepsze miejsce w wynikach, co za tym idzie – ceny za najlepsze miejsca pójdą do góry (wzrost także średnich stawek za kliknięcie – CPC). Takie działania Google może wykluczyć z rynku reklamowego małych przedsiębiorców, nieposiadających wystarczającego budżetu przeznaczonego na promocję swojego biznesu w internecie.

Jak wykorzystać potencjał nowych zmian w systemie AdWords?

  1. Dokładniejsze korzystanie z Google Keyword Planner (narzędzia do planowania słów kluczowych), jak również innych: https://ubersuggest.io, http://keywordtool.io, czy http://soovle.com
  2. Zacznij więcej korzystać z danych pochodzących z Google Trends – korzystaj z aktualnych trendów wyszukiwania i wpisz się w nie!
  3. Wykorzystaj dane z Google Search Console – mimo braków w publikowanych danych, to jednak wciąż przydatne narzędzie do planowania słów kluczowych z potencjałem
  4. Zacznij myśleć siłą przekazu, lepiej planuj nagłówki – które powinny zawierać dane przyciągające uwagę Użytkownika mobile (będącego w ciągłym ruchu), który oczekuje jasnego komunikatu ze wskazaniem szybkiego kontaktu telefonicznego, czy możliwości dojazdu
  5. Korzystaj z rozszerzeń – dodawaj kolejne linki do podstron, dzięki którym wyróżnisz się na tle innych reklam – zwiększając objętość swoich ogłoszeń, skupiasz na nich znacznie więcej uwagi potencjalnego Klienta
  6. Nie upychaj słów kluczowych na silę – twórz treści pod użytkownika, dzięki zwiększeniu ilości znaków zacznij tworzyć ciekawe historie, ‚storytelling’ w tym wypadku może zaciekawić bardziej świadomych odbiorców internetu
  7. Używaj znaków specjalnych, liczb oraz nurtujących pytań w nagłówkach – wykorzystaj siłę łatwo przyswajanych skojarzeń, pytań, porównań lub list typu „10 najlepszych” oraz symboli procentów, które mogą zwrócić większą uwagę odbiorcy
Share

Z branżą SEO/ SEM związany od 6 lat. W ciągu tego czasu przeszedł pełną ścieżkę zawodową kariery w agencjach marketingu internetowego oraz działów SEO w organizacjach, zaczynając do Młodszego specjalisty SEO do samodzielnego zastępcy SEO Managera w jednej z największych wrocławskich agencji, zajmujących się szeroko pojętym marketingiem 360. Wyspecjalizował się w audytach SEO, przeprowadzanych dla Klientów na rynku niemieckim. Od 2016 zarządza pracami działu SEO Penguinbehaviour. Równolegle rozwija się w pracach UX/ UI, analityce web'owej - mając na uwadze końcowy rezultat - wzrost ruchu na stronach www, wzrost świadomości o marce organizacji oraz wzrost potencjału sprzedażowego Klientów w Niemczech.

Wyślij