10 najczęściej popełnianych błędów w branży SEO

najczęstsze błędy SEO

Zapoznaj się z naszym rankingiem, najczęściej popełnianych błędów
SEO-wców, wraz z naszymi propozycjami rozwiązań

Podczas rutynowych weryfikacji prac SEO po poprzednich agencjach SEO na stronach Klientów, spotkaliśmy się z różnymi przypadkami mniej lub bardziej nieprofesjonalnej obsługi z zakresu pozycjonowania. Poniżej przedstawiamy listę
10 najpopularniejszych błędów specjalistów ds. SEO.

1. Rozpoczynanie kampanii SEO bez przeprowadzenia procesu optymalizacji pod kątem wyszukiwarek

Przeprowadzenie audytu SEO, na bazie którego wdrażana jest optymalizacja strony www powinno być pierwszym krokiem, zanim zostaną uruchomione jakiekolwiek działania pozycjonerskie. To na tym etapie jest czas na wprowadzenie wszystkich koniecznych wytycznych, w tym m.in.:

  • analiza konkurencji pod kątem ich widoczności w wyszukiwarkach
  • opracowanie strategii słów kluczowych
  • optymalizacja kodu strony www – oczyszczenie z zaśmiecających elementów
  • optymalizacja styli CSS
  • usunięcie zbędnych styli graficznych
  • wprowadzenie przyjaznych dla wyszukiwarek linków i adresów URL
  • weryfikacja linkowania wewnętrznego
  • walidacja kodu (m.in. przy użyciu walidatora W3C)
  • optymalizacja obrazów poprzez znaczniki „alt”
  • usunięcie duplikacji treści
  • poprawność przekierowań

Jak sobie z tym radzić?

Konsultacja ze specjalistą ds. SEO w Państwa firmie, działem IT, który także jest pomocy w wychwyceniu czynników takich jak np. .walidacja kodu, czy weryfikacja poprawności przekierowań, aby nie zwracało m.in. informacji o błędach zarówno ze strony serwera, jak i błędów 404, świadczącego o braku wywoływanego zasobu.

2. Przeoptymalizowanie strony www

Wraz z wejściem kolejnych aktualizacji algorytmów Google, zupełnie na znaczeniu straciło upychanie na siłę tego samego słowa kluczowego zarówno w nagłówku H1-H6, meta tagach (title, description, keywords), anchorach linków, chmurze linków w sidebarze. Takie podejście do SEO może prędzej wyrządzić więcej szkód, niż pożytku i prędzej możemy spodziewać się obniżania rankingu fraz kluczowych w wynikach wyszukiwania. Pamiętajmy, że poprawnie przeprowadzona optymalizacja SEO wykorzystuje potencjał 2-3 słów kluczowych umieszczanych w obrębie strony, które mają pokazywać robotom wyszukiwarek, na których frazach nam najbardziej zależy – tym samym stosując właśnie nagłówki, pogrubienia i inne formy urozmaicenia tekstu, które roboty wyszukiwarki będą w stanie wychwycić.

Jak sobie z tym radzić?

Pisanie treści na strony z myślą o użytkowniku (nikt nie chce co chwilę czytać tej samej, powtarzającej się frazy), zdywersyfikowanie użycia słów kluczowych w treści danego artykułu/ podstrony.

3. Wybieranie zbyt ogólnych i zbyt konkurencyjnych fraz do pozycjonowania

Z założenia „im bardziej fraza jest konkurencyjna, tym trudniej ją wypozycjonować w wyszukiwarce”. Z tego też względu zamiast ślepo kierować się ogólnymi słowami, lepiej wybrać fraz „long tail”, które co prawda są mniej konkurencyjne, jednak zwiększają nasze szanse na wyświetlenie w rankingu z racji aktualnych zachowań Użytkowników – coraz precyzyjniejsze zapytania kierowane do wyszukiwarki, w których potencjalni Klienci szukają konkretnej usługi, bądź produktu – a nie ogólnego określenia, które jest zbyt ogólne by mogło wyświetlić, to na czym zależało osobie wpisującej dane zapytanie.

Jak sobie z tym radzić?

Przy pomocy narzędzi (m.in. Google Analytics, Google Search Console, SEM Storm, SENUTO) przeprowadzić gruntowną analizę potencjału słów kluczowych, które realnie wpływają na ruch na Twojej stronie www i generują konwersję, na bazie przeprowadzonej analizy należy wdrożyć zalecenia analityczne do działań SEO.

4. Duplikaty podstron

Jest to obecnie prawdopodobnie najczęstszy błąd specjalistów branży SEO (w szczególności tych, obsługujących branżę Ecommerce – przy opisach kart produktowych). Częstą praktyką przy opisach produktów we własnym sklepie internetowym jest wyręczanie się już istniejącymi z innych miejsc internetu. Do końca nie wiadomo jak wyszukiwarka potraktuje oba wyniki (czy wyświetli oba wysoko w wynikach wyszukiwania, bo z takimi przypadkami też się spotkaliśmy, czy obniży ranking obu podstron – ponieważ wyszukiwarka uzna za mało wartościowe, bo nie unikalne).

Jak sobie z tym radzić?

Zweryfikować przy użyciu dostępnych narzędzi (np. http://www.copyscape.com), czy treść się nie powiela w innych miejscach internetu, a w razie wystąpienia duplikatów – przeredagowanie ich na unikalną treść.

5. Kilka wariantów adresów strony głównej

Zdarza się, że strona wyświetla się pod kilkoma wersjami URL np.:

  • http://www.twoja_strona.pl
  • http://twoja_strona.pl
  • http://www.twoja_strona.pl/index.html
  • http://twoja_strona.pl/index.html

Należy pamiętać, że wyszukiwarka każdy z tych adresów, potraktuje jako zupełnie osobne, niezależne od siebie adresy URL.

Jak sobie z tym radzić?

Ustawienie preferowanej wersji adresu witryny w Google Search Console oraz wdrożenie przekierowań 301 na właściwy adres.

6. Brak mobilnej wersji strony www

Według https://mobirank.pl/2016/01/27/mobile-digital-w-polsce-na-swiecie-2016 już 39% światowej populacji korzysta z wyszukiwania interesujących produktów/ usług/ informacji, za pomocą urządzeń mobilnych. Natomiast w Polsce jest to już 51% wszystkich Użytkowników internetu. O tak znaczącą ilość potencjalnych Klientów – branża SEO powinna zadbać, z racji spełniania celów biznesowych swoich partnerów.
Specjaliści SEO dbający o wizerunek swoich Klientów, powinni wziąć pod uwagę zaproponowanie Tym, co nie mają jeszcze wersji dostosowanej do wyświetleń na urządzeniach mobilnych – stworzenie strony internetowej, spełniającej te wymagania, tym bardziej, że samo Google, coraz mocniej komunikuje o promowaniu stron, posiadających wersję responsywną, czy mobilną.
Rynek stron www, dostosowanych do urządzeń mobilnych w Polsce, jeszcze jest słabo rozwinięty, dlatego branża powinna w tym właśnie szukać swojej szansy na zwiększenie konkurencyjności swoich Klientów, których np. produkty czy usługi, mogą stać się obiektem wyszukiwania potencjalnego Odbiorcy, właśnie znajdującego się w pobliżu siedziby Państwa firmy (zachęcamy do zapoznania się z usługami marketingu dla biznesu lokalnego: https://penguinbehaviour.pl/marketing-dla-biznesu-lokalnego)

Jak sobie z tym radzić?

Analiza ruchu na stronie przy użyciu Google Analytics pod kątem wejść z urządzeń mobilnych, jeśli jest to znaczący odsetek – zlecenie stworzenia strony dostosowanej do wyświetleń mobile.

7. Powielanie tej samej treści w obrębie witryny

Najczęściej wynika to z racji zbliżonych parametrów danych produktów lub usług, dla których ciężko wymyślić inny opis. Wyświetlają się one również poprzez stosowania filtrów, jak również wewnętrznych wyszukiwarek, które zwracają identyczne wyniki.

Jak sobie z tym radzić?

Stworzenie tylko jednej strony dla produktów posiadających zbliżone parametry, stosowanie znaczników rel cannonical.

8. Zbyt duży przyrost linków w krótkim czasie

Jeżeli dana witryna nie była nigdy wcześniej w ogóle linkowana, a nagle z dnia na dzień, przybywają tysiące linków zewnętrznych – to dla robotów indeksujących będzie to sygnał na „nienaturalne działania” związane z praktykami SEO. Wtedy strona taka będzie pod większym nadzorem Google, niż witryny, mające proporcjonalny przyrost backlinków.

Jak sobie z tym radzić?

Optymalizacja przyrostu linków w wyniku działań SEO, by wydawał się bardziej „naturalny”, miarowy. Wraz z upływem czasu, zwiększając ilość tworzonych linków, które będą coraz silniejsze w oczach wyszukiwarki.

9. Brak w strategii pozycjonowania o charakterze SEO lokalnego

Częstą praktyką SEO-wców jest nacisk na globalne wyniki wyszukiwania, tym samym ignorując spory rynek, jakim jest rynek lokalny, w miejscu prowadzenia biznesu przez Klienta.

Jak sobie z tym radzić?

Integracja strony www z Google Moja Firma, tworzenie strategii linkowania fraz typowo lokalnych, np. „salon kosmetyczny wrocław ul. powstańców śląskich”

10. Ignorowanie „kanibalizacji słów kluczowych”

Z „kanibalizacją słów kluczowych” mamy do czynienia, kiedy kilka podstron w obrębie jednej witryny zaczyna rankować na identyczne słowo kluczowe. W wyniku czego najczęściej tylko jedna podstrona wyświetli się w TOP10 (pozostałe podstrony wypadną poza pierwszą „10”).
Wielu SEO-wców pomija to w swojej strategii uważając to za zwykłe ruchy wyszukiwarki, ale jednak są metody pozwalające zoptymalizować dane podstrony, unikając zjawiska „kanibalizacji słów kluczowych” i zbędnej rywalizacji w obrębie serwisu.

Jak sobie z tym radzić?

Utworzyć jedną najsilniejszą podstronę z potencjałem wejść, a w niej wprowadzić poprawne linkowanie wewnętrzne do pozostałych podstron (dzieje się tak najczęściej w przypadku produktów, np. pralek, żelazek, etc. do których ciężko napisać w pełni unikalne opisy, różniące się od siebie opisem). Inną metodą (ale zadziała tylko w przypadku 2 podstron) jest grupowanie, w którym jeden wpis występuje tuż pod drugim (https://sprawnymarketing.pl/kanibalizacja-slow-kluczowych). Można to osiągnąć w przypadku optymalizacji meta title na danych podstronach, w którym dane słowo kluczowe w podstronie wyższego rzędu (np. kategoria) pełni rolę pomocniczego, a nie głównego – to rezerwowane jest dla np. podkategorii. Możliwość wyświetlenia obu podstron jedna pod drugą) jest możliwa dzięki różnicy w 1 kliknięciu między obiema podstronami.

Share

Z branżą SEO/ SEM związany od 6 lat. W ciągu tego czasu przeszedł pełną ścieżkę zawodową kariery w agencjach marketingu internetowego oraz działów SEO w organizacjach, zaczynając do Młodszego specjalisty SEO do samodzielnego zastępcy SEO Managera w jednej z największych wrocławskich agencji, zajmujących się szeroko pojętym marketingiem 360. Wyspecjalizował się w audytach SEO, przeprowadzanych dla Klientów na rynku niemieckim. Od 2016 zarządza pracami działu SEO Penguinbehaviour. Równolegle rozwija się w pracach UX/ UI, analityce web'owej - mając na uwadze końcowy rezultat - wzrost ruchu na stronach www, wzrost świadomości o marce organizacji oraz wzrost potencjału sprzedażowego Klientów w Niemczech.

Wyślij