Nie wiesz jak wypromować Twój mały biznes w internecie? Wykorzystaj SEO lokalne!

seo lokalne

Dzięki pozycjonowaniu lokalnemu, dotrzesz do Klientów znajdujących się w pobliżu świadczonych przez Ciebie usług

Niezależnie od tego czy prowadzisz salon kosmetyczny, zakład fryzjerski, warsztat samochodowy, czy prowadzisz działalność stomatologiczną – za pewne chcesz, aby można było znaleźć Cię w wyszukiwarce na wpisaną przez Użytkownika frazę związaną z rodzajem prowadzonego przez Ciebie biznesu?

Z pomocą przyszło nam Google, wprowadzając już jakiś czas temu mechanizm, umożliwiający za pomocą geolokalizacji wylistowanie firm będących w naszej okolicy, spełniających kryteria naszego zapytania.

Zatem czym jest i jak podejść do zagadnienia SEO lokalnego? Jakie działania należy podjąć, aby wyprzedzić swoją konkurencję w kontekście wyszukiwania lokalnego?

pozycjonowanie lokalne dla małych i średnich firm

Czym jest pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie lokalne jest metodą optymalizacji strony www i podejmowanymi działaniami off-site, które mają wpłynąć na wzrost widoczności witryny na formułowane zapytania lokalne.
Ważnym z punktu widzenia wyszukiwarki jest pozyskiwanie zarówno linków z użyciem w anchor tekście wyrażenia związanego z lokalizacją biznesu, jak i publikowanie w przeznaczonych do tego miejsc w internecie z uzupełnianiem kompletnych danych teleadresowych, które jednoznacznie wskażą robotom wyszukiwarki o istocie czynnika geolokalizacji.

Różnice między standardowym SEO a SEO lokalnym

Standardowe działania SEO mają na celu zwiększenie widoczności w ujęciu globalnym w wynikach wyszukiwania, natomiast SEO lokalne kładzie swój największy nacisk na optymalizację serwisu pod wyniki wyszukiwania dla konkretnego miasta, w którym dana firma prowadzi swoją działalność – skąd również pochodzą odbiorcy świadczonych usług, bądź wytwarzanych wyrobów.

Wyniki wyszukiwania dla frazy “weterynarz” wpisanej we Wrocławiu:

pozycjonowanie lokalne wrocław

Wyniki wyszukiwania dla frazy “weterynarz” wpisanej dla dzielnicy Krzyki we Wrocławiu:

pozycjonowanie lokalne względem dzielnic

Wyniki wyszukiwania dla frazy “weterynarz” wpisanej dla firm w okolicy ul. Strzegomskiej we Wrocławiu:

pozycjonowanie lokalne względem ulicy

Czy warto inwestować w pozycjonowanie lokalne?

Istnieje kilka oczywistych przesłanek, wskazujących, że każdy biznes, pozyskujący klientów tylko w miejscu prowadzonej działalności powinien zainteresować się podjęciem działań SEO lokalnego.

  1. Obecnie najważniejszym z nich jest fakt, że coraz więcej Użytkowników internetu korzysta z wyszukiwania na urządzeniach mobilnych. Tego typu wyszukiwanie najczęściej wykorzystujemy do znalezienia interesującej nas usługi/ produktu na zasadzie „tu i teraz”. Posiadanie zoptymalizowanej pod kątem wyszukiwania lokalnego strony internetowej, daje nam przewagę nad konkurencją, sprawiając, że przy podjęciu małych kosztów, będziemy widoczni na zapytania związane z danym terytorium, konkretną dzielnicą miasta, czy nawet ulicą świadczenia usług;
  2. Innym czynnikiem wpływającym na korzyść pozycjonowania lokalnego, jest fakt, że jest znacznie mniejsza konkurencja niż w przypadku pozycjonowania fraz globalnych. Zawężając prowadzenie działalności do konkretnej lokalizacji, jesteśmy w stanie wskoczyć na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, podejmując relatywnie niskie koszty i nakład pracy;
  3. Zwiększamy CTR odwiedzin naszej strony. Pozycjonowanie lokalne daje nam szanse zaistnienia w internecie tylko wobec odbiorców przebywających w naszym mieście. Mało który mały zakład fryzjerski we Wrocławiu może być zainteresowany Klientami z Łodzi. Zatem pozycjonowanie lokalne jest skuteczną formą pozyskiwania wartościowych Klientów, którzy mogą regularnie korzystać z naszych usług.

Należy pamiętać, że pozycjonowanie lokalne nie wyklucza prowadzenia pozycjonowania globalnego. SEO lokalne może być uzupełnieniem standardowego podejścia do SEO dla konkretnych firm, które chcą zwiększyć swój potencjał również na rynku lokalnym.

Jak skutecznie prowadzić działania pozycjonowania lokalnego?

  1. Prace on-site na stronie www
    Aby zwiększyć prawdopodobieństwo występowania w wynikach wyszukiwania na zapytania lokalne, należy podjąć optymalizację SEO zawierającą następujące elementy:

    • Optymalizacja title – z racji zawężania pozycjonowania do wyników lokalnych, należy do title zarówno strony głównej,
      jak i kolejnych podstron dodać nazwę miasta w którym prowadzimy swoją działalność;
    • Optymalizacja description – mimo, że aktualnie meta description nie ma żadnego wpływu na wyniki organiczne i roboty pomijają zawarte w nich treści, to jednak z racji jeszcze mocniejszego informowania Użytkowników o lokalizacji świadczonych usług, zalecamy uzupełnienie opisu o unikalne treści wraz ze wskazaniem konkretnego miasta;
    • Optymalizacja nagłówków i śródtytułów – z punktu widzenia pozycjonowania, optymalne wykorzystanie nagłówków H1-H6, może w znaczący sposób wpłynąć na roboty Google, które są informowane o lokalności prowadzonej działalności. Odpowiednie z punktu widzenia SEO, ale i wrażeń Użytkownika (User Experience) jest wykorzystanie nagłówków w sposób naturalny, by logicznie wpisywały się w strukturę strony www, treści zawartej pod nagłówkami oraz jednoznacznie informując odbiorców o zakresie terytorialnym prowadzonej działalności, wpływając na możliwe pozyskanie nowego Klienta;
    • Podstrona „Kontakt” – niby wydający się temat banalny – wystarczy zostawić nr telefonu i adres. Jednak należy podejść do tej podstrony z należytą starannością. Zalecamy w tym miejscu wprowadzenie:
      • pełnej nazwy przedsiębiorstwa (wraz z oznaczeniami formy działalności, np. działalność gospodarcza, Sp. z o.o. czy S.A.)
      • kodu pocztowego
      • adresu e-mail
      • telefonu kontaktowego
      • danych umożliwiających identyfikację naszego podmiotu – NIP, REGON, nr KRS
      • mapy Google z naszą lokalizacją, którą będziemy mogli wkleić dzięki Google Moja Firma

       
      Jeśli firma posiada kilka oddziałów zalecamy tworzenie osobnych podstron dla każdej lokalizacji – dzięki temu, będziemy mogli zapanować nad właściwą optymalizacją pod konkretne lokalizacje dla każdego oddziału.

    • Geositemapa – plik KML – mimo że roboty wyszukiwarka sprawnie sobie radzą z odgadywaniem lokalizacji firmy, zalecamy dodatkowo dodać geositemapę za pomocą pliku KML.
      Ze strony Google dowiadujemy się, że:

      Język KML (Keyhole Markup Language) jest zgodny z gramatyką i formatem pliku języka XML i służy do modelowania i zapisywania takich obiektów geograficznych, jak punkty, linie, obrazy, wielokąty oraz modele wyświetlane w programie Google Earth, serwisie Google Maps i w innych aplikacjach. Plik KML jest przetwarzany przez program Google Earth w sposób podobny do tego, w jaki pliki HTML i XML są przetwarzane przez przeglądarki internetowe. Podobnie jak język HTML, KML ma strukturę opartą na tagach z nazwami i atrybutami służącymi do wyświetlania obiektów w określony sposób. Tym samym program Google Earth jest przeglądarką plików KML.

      Dzięki plikowi KML gwarantuje nam poprawność odczytywania lokalizacji przez Google Earth, tym samym zwiększamy prawdopodobieństwo wyświetleń na formułowane zapytanie lokalne. Do tworzenia geositemapy polecamy wykorzystanie generatora: http://www.geositemapgenerator.com

  2.  

  3. Prace off-site
    Poza pracami związanymi z optymalizacją SEO na stronie, to równie istotne jest prowadzenie skutecznych działań poza stroną, które realizowane wspólnie, przyniosą pożądane efekty w postaci zwiększenia widoczności na zapytania lokalne

    • NAP (ang. skrót – nazwa, adres, numer telefonu). Stosowanie jednolitego NAP, daje nam pewność, że dana firma znajduje się pod wskazanym adresem, posługując się sprecyzowanym nr telefonu. Ustalony format stosowania NAP należy następnie wdrożyć w identyczny sposób, np. w zakładce kontakt, stopce strony www oraz w serwisach zewnętrznych (np. Google Moja Firma) w których promujemy nasz biznes
    • Google Moja Firma – aby skutecznie zaistnieć w wynikach lokalnych, konieczne jest założenie firmowego konta w systemie Google Moja Firma. Tym samym umożliwi to nam utworzenie kont również w serwisach Google+ oraz w Google Maps, udostępniając nam medium społecznościowe Google, jak i najpopularniejszą mapę z wykazem firm w internecie. Należy pamiętać, by stosować format NAP przy ustalaniu danych adresowych
    • Wspomnienia o firmie – polega na umieszczaniu w zewnętrznych serwisach www – NAP naszej firmy. Dobrze, aby takie wspomnienia posiadały również link z adresem URL do naszej strony www. Dzięki uzupełnieniu w NAP, roboty będą w stanie lepiej rozpoznawać lokalność naszego biznesu – tym samym zwiększać nasz potencjał w wynikach wyszukiwania lokalnego. Za każdym razem, jak publikujemy wpis w serwisie zewnętrznym ważne jest, abyśmy trzymali się żelaznej zasady identycznego NAP, w przeciwnym razie, stracimy część mocy publikowanych danych adresowych
    • Opinie i recenzje – im więcej publikowanych opinii i recenzji naszych produktów lub usług listowanych w wynikach organicznych tym lepiej. Oczywistym jest, że im więcej pozytywnych opinii na nasz temat tym lepiej, lecz jak wiadomo, nie da się w pełni spełnić oczekiwań Klientów – gdyż zawsze mogą znaleźć się niezadowoleni. To też jest na plus, ponieważ same pozytywne opinie i recenzje mogą wyglądać mało naturalnie. Tylko od nas samych zależy, czy będziemy potrafili skutecznie bronić swoich racji, przytaczając merytoryczne argumenty w przekonywaniu Klientów o naszym wyrobie, bądź usłudze. Każda krytyka na nasz temat wyrażona w sposób wyważony i udokumentowany, pozwoli na debatę, której rezultatem może być usprawnienie działalności firmy i podnoszenie jakości świadczonych usług. Zachęcamy naszych Klientów by umożliwiali wyrażanie opinii na temat ich działalności, by tym samym budować wiarygodność prowadzonych przez Nich biznesów
  4.  

    Podsumowanie

    SEO lokalne to idealne uzupełnienie naszej globalnej strategii SEO dla obsługiwanych Klientów. Wiemy jaki drzemie potencjał w wyszukiwaniu lokalnym w szczególności dla małych lokalnych przedsiębiorców, których znacząca ilość Klientów to odbiorcy mieszkający w pobliżu prowadzonej działalności, bądź jak w przypadku np. lokali gastronomicznych – przyjezdni klienci, którzy szukają miejsca do spożycia posiłku, lecz będzie to tylko jednorazowa usługa, ale dzięki wyszukiwaniu lokalnemu, zyskamy Klienta dla naszej oferty.

    Zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą promocji biznesu lokalnego

    Share

    Z branżą SEO/ SEM związany od 6 lat. W ciągu tego czasu przeszedł pełną ścieżkę zawodową kariery w agencjach marketingu internetowego oraz działów SEO w organizacjach, zaczynając do Młodszego specjalisty SEO do samodzielnego zastępcy SEO Managera w jednej z największych wrocławskich agencji, zajmujących się szeroko pojętym marketingiem 360. Wyspecjalizował się w audytach SEO, przeprowadzanych dla Klientów na rynku niemieckim. Od 2016 zarządza pracami działu SEO Penguinbehaviour. Równolegle rozwija się w pracach UX/ UI, analityce web'owej - mając na uwadze końcowy rezultat - wzrost ruchu na stronach www, wzrost świadomości o marce organizacji oraz wzrost potencjału sprzedażowego Klientów w Niemczech.

Wyślij