Jak pozycjonować strony www na urządzeniach mobilnych?

seo mobilne

Nie masz strony internetowej dostosowanej do wyświetlania na urządzeniach przenośnych? Spadasz w mobilnym rankingu Google!

Już ponad 50% Użytkowników w Polsce przeszukuje zasoby internetu, korzystając z urządzeń mobilnych (smartfonów, tabletów oraz już w mniejszym stopniu telefonów komórkowych starszej generacji), a trendy wskazują, że liczba ta stale będzie rosnąć, tak by już w niedalekiej przyszłości, znacznie prześcignąć wyszukiwanie na desktopach.

Mobilne SEO staje się więc sporą szansą dla pozycjonerów, branży IT oraz marketerów, którzy analizują dane dotyczące preferencji Użytkowników, dzięki czemu mają możliwość zainicjowania działań strategicznych, wpływających na zmianę w pojmowaniu SEO, skierowanego, jak do tej pory wyłącznie do internautów korzystających z desktopów – teraz dołączając do tego grona liczną grupę właścicieli urządzeń przenośnych.
 

Jak Google przetwarza dane na urządzeniach mobilnych?

Za indeksację treści odpowiedzialne są Googleboty, które skanują zawartość stron www, wpływając na wyniki wyszukiwania organicznego – generowane w wyniku zapytania Użytkownika do wyszukiwarki. Nie ma jednak jakiejkolwiek różnicy w metodzie indeksowania zawartości witryny przez roboty (indeksujące na desktopach, czy urządzeniach przenośnych). Różnice zaczynają się dopiero w wynikach organicznych (SERP). Inne wyniki mogą być serwowane
(i z reguły są) Użytkownikom korzystającym z PC-tów i laptopów oraz inne wyniki otrzymają odbiorcy mobilni. Rankowanie kolejnych podstron, wynika z oceny każdej zakładki osobno, nie jest to ocena całościowa – dlatego,
tak istotne jest dostosowanie każdej podstrony z osobna do wymagań wyszukiwarki.

Standardowy Googlebot user-agent wygląda następująco:
Mozilla/5.0 (compatible; Googlebot/2.1; +http://www.google.com/bot.html) lub (rzadko używany): Googlebot/2.1 (+http://www.google.com/bot.html)

Natomiast dla urządzeń mobilnych Googlebot prezentuje się tak:
Mozilla/5.0 (Linux; Android 6.0.1; Nexus 5X Build/MMB29P) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/41.0.2272.96 Mobile Safari/537.36 (compatible; Googlebot/2.1; +http://www.google.com/bot.html)

Warto wspomnieć, że Google nie identyfikuje tabletów jako urządzenie mobilne. Tak to argumentując:

Przykładowe tablety: iPad, Nexus 7 oraz Galaxy Tab. Naszym zdaniem tablety to urządzenia odrębnego rodzaju, dlatego nasza definicja urządzeń mobilnych ich nie obejmuje. Tablety mają zwykle większe ekrany. Oznacza to, że jeśli nie posiadasz treści zoptymalizowanych pod kątem tabletów, użytkownicy będą oczekiwać, że Twoja witryna będzie wyglądać raczej tak jak na ekranie komputera, a nie jak na smartfonie.

Źródło: https://developers.google.com
 

Mobilegeddon 2015

W zeszłym roku Google wprowadziło długo wyczekiwany algorytm, odpowiedzialny za ustalanie rankingu w mobilnych wynikach wyszukiwania. Zmiany dotknęły wiele serwisów, które nie były dostoswane do wyświetleń na urządzeniach mobilnych – mówi się o skali spadków rzędu 30-40% w SERP-ach.

W tym roku Google również wprowadziło zmianę w algorytmie mobilnym – jest to wyraźny sygnał dla Webmasterów, żeby Ci odrobili ‘pracę domową’ i dostosowali swoje strony do nowych wymagań.
 

Jakie mamy metody budowania stron dostosowanych do urządzeń mobilnych?

Do wyboru mamy 3 sposoby budowy stron www:

  1. Strona responsywna
  2. Dodatkowa wersja mobilna strony
  3. Strona dynamicznie serwująca treść

Pokrótce omówimy wady i zalety każdego z rozwiązań

  1. Strona responsywna (RWD) – jest to strona która automatycznie rozpoznaje typ urządzenia na którym jest wyświetlana, po czym dostosowuje swoje elementy do aktualnie panującej rozdzielczości. Takie strony posiadają identyczny adres URL dla desktopów, jak i urządzeń przenośnych.
     
    responsywne strony www
     
    ZALETY:

    • Zachowana pełna zawartość treści
    • Dostosowane praktycznie do wszystkich typów urządzeń
    • Brak przekierowań – zmniejszenie ryzyka wystąpienia błędów
    • Lepsze indeksowanie w Google (Gigant z Mountain View zaleca tworzenie właśnie w tej technologii: https://webmasters.googleblog.com
    • Brak duplikacji treści
    • Optymalizacja SEO tylko dla jednej wersji strony

     
    WADY:

    • Konieczność znalezienia złotego środka przy tworzeniu elementów strony – na mniejszych rozdzielczościach niektóre rozwiązania mogą nie być intuicyjne
    • Dłuższy czas tworzenia
    • Konieczność stałych testów na kilku urządzeniach
    • Dłuższy czas ładowania niż w przypadku wersji mobilnej
  2.  

  3. Wersja mobilna strony www – druga (osobna) wersja strony www, posiadająca inną zarówno budowę, kod HTML oraz adres URL. Tworzy się je z myślą o zmniejszeniu objętości stron www oraz gdy stworzenie wersji responsywnej powodowałoby zbyt wiele kompromisów, na które nie możemy sobie pozwolić.
     
    ZALETY:

    • Łatwa integracja treści
    • Dedykowana nawigacja
    • Szybkość ładowania
    • Zmniejszenie objętości strony – większa prostota umożliwia większą intuicyjność

     
    WADY:

    • Uproszczona funkcjonalność
    • Wymagane skonfigurowanie przekierowań między różnymi wersjami strony
    • Problematyczna konfiguracja pod wyszukiwarki
    • W przypadku zmian na stronie, konieczność wykonania pracy dwukrotnie
    • W przypadku niewłaściwie wykonanej optymalizacji – duplikacja treści pomiędzy wariantami strony
  4.  

  5. Strony oparte o dynamiczne serwowanie treści – wykonaniem przypomina strony responsywne z tą różnicą, że przesyłany kod HTML i CSS dostosowuje się do urządzenia na którym strona jest wyświetlana – co może powodować, że Użytkownik korzystający z laptopa otrzyma inną zawartość, niż odbiorca przeglądający witrynę na smartfonie i inną na tablecie.
     
    ZALETY:

    • Stronę można dostosować do praktycznie każdego urządzenia
    • Sprawna optymalizacja pod Użytkowników mobilnych
    • Brak przekierowań między wersjami strony
    • Szybsze ładowanie strony, niż w przypadku witryn RWD
    • Brak duplikacji treści

     
    WADY:

    • Najdłuższy termin stworzenia
    • Najwyższy koszt realizacji
    • Najtrudniejsza konfiguracja systemu
    • Konieczność optymalizacji treści dla każdego urządzenia z osobna
    • Wysokie ryzyko błędów ze strony obsługującego serwera
    • Problematyczna indeksacja przez Google
    • Problem ‘cloakingu’ – inne serwowanie treści Użytkownikom korzystających z różnych urządzeń – ryzyko ukarania przez Google

 

Jak sprawdzić czy strona internetowa jest dostosowana do urządzeń mobilnych?

Google udostępnia swoje narzędzia w celu weryfikacji zgodności wyświetlania dla mobile:

  1. Test zgodności z urządzeniami mobilnymi: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/?url=penguinbehaviour.pl
  2. Test zgodności z urządzeniami mobilnymi, desktopem oraz użyteczności dla użytkowników: https://testmysite.thinkwithgoogle.com
  3. Rozszerzenie do przeglądarki Chrome: http://tools.diorama.ch/mbe.html
  4. Opcja ‘pobierz jako Google’: https://support.google.com/webmasters/answer/6066468?hl=pl&rd=2

 

Jak prowadzić SEO pod kątem urządzeń mobilnych?

W gruncie rzeczy pozycjonowanie stron dostosowanych do urządzeń mobilnych niewiele różni się od realizacji strategii SEO pod desktopy. Praca zespołu SEO-wców powinna obejmować przestudiowanie witryny przez Googlebota dla smartfonów. W przypadku optymalizacji witryny pod wyszukiwanie mobilne, należy zwrócić szczególną uwagę na czas ładowania się strony (Google zapowiedziało, że dla wyników na przeglądarkach mobilnych – prędkość ładowania jest jednym z czynników wpływających na ranking) – zatem zalecamy tworzenie takich stron, które będą kompromisem funkcjonalności i prędkości (czasem warto zrezygnować z cięższych funkcjonalności czy wtyczek).

Zalecamy zatem wykorzystać do weryfikacji prędkości ładowania dostępne narzędzia:

  1. Test prędkości Google: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=pl
  2. Alternatywne i znane narzędzie GT Metrix: https://gtmetrix.com

Mając na względzie prędkość ładowania stron, ostatnim trendem optymalizującym ten atrybut są wspierane przez Google są przyspieszone strony AMP (czytaj więcej o AMP)
Jeśli optymalizacja SEO dla stron stworzonych w technologii RWD jest tylko jedna (dla desktopów i urządzeń mobilnych), o tyle dla wersji mobilnych oraz stron dynamicznie serwujących treść rządzi się dodatkowymi zasadami.

1. Strony w wersji mobilnej – w gruncie rzeczy jest to osobna strona www, która dla Google nie ma nic wspólnego z jej desktopową wersją. Zatem prace SEO zaczynamy tu od podstaw.

  • Adresy URL – powinniśmy zadbać o to, aby struktura adresów URL była maksymalnie zbliżona (jeśli nie identyczna)
    Przykład: http://twoja-strona.pl/nazwa-podstrony, powinna mieć swoje odzwierciedlenie dla wersji mobilnej w postaci: http://m.twoja-strona.pl/nazwa-podstrony
  • Rozdzielacze tagów – zbliżone adresy URL i powielona treść, może w oczach Google być podstawą do stwierdzenia o duplikacji treści – co może wykluczyć jedną z wersji strony z wyników wyszukiwania. Zaimplementowanie mobilnych rozdzielaczy tagów zakomunikuje Google o alternatywnej wersji strony dedykowanej innym urządzeniom. Takie otagowanie należy zawrzeć w obu wersjach witryny.
  • Przekierowania user-agent – może zaistnieć ryzyko, że niektórzy Użytkownicy wylądują na niewłaściwej wersji strony (poprzez np. błąd po stronie serwera). Dlatego zalecamy ustawienie na serwerze właśnie przy pomocy skryptów przekierowań 301.
  • Staraj się nie przekierowywać wszystkich adresów przy użyciu 301, tylko z własnego już doświadczenia wiemy, że skuteczniej jest wskazywanie danego adresu na jego odpowiednik w wersji oryginalnej
  • Z racji tego, że tablety według Google nie są traktowane jako urządzenie mobilne oraz z faktu, że posiadają duże ekrany, zalecamy Użytkowników korzystających z tych urządzeń przekierowywać na stronę w wersji na komputer
  •  
    2. Strony dynamicznie serwujące treść – z punktu widzenia SEO, jest to najtrudniejszy przypadek – ta sama podstrona może wysyłać zupełnie inną treść dla Użytkownika, korzystającego ze smartfona i inną dla posiadacza tabletu. Taka sytuacja podchodzi pod zjawisko ‘cloaking-u’, za co Google surowo może ukarać z racji wprowadzania w błąd zarówno Użytkownika, jak i samą wyszukiwarkę.

    Optymalizując pod SEO stronę dynamicznie serwującą treść należy dać wyraźny sygnał do wyszukiwarki, że wysyłasz inne treści w zależności od user-agent odbiorcy. W tym celu stosujemy nagłówek HTTP Vary.

     

    Na co powinniśmy zwrócić naszą uwagę przy planowaniu działań SEO pod przeglądarki mobilne?

    1. Nie blokuj zasobów CSS, Java Script, czy grafik – fakt, może spowodować to zwiększenie czasu ładowania, ale przy odpowiedniej optymalizacji witryny problem ten zostanie wyeliminowany. Pamiętajmy, że stronę robimy nie tylko dla Użytkowników mobilnych, lecz także dla desktopów. Dlatego też nie powinniśmy ślepo odrzucać wszelkie pomysły wzbogacające serwis
    2. ‘Above the fold’ traci na znaczeniu, z racji tego że Użytkownicy zachęceni ciekawym nagłówkiem i tak będą ‘scrollować’ w dół. Dlatego skupmy się na ciekawym i angażującym przekazie, a nie upraszczaniu całości
    3. Nie używaj Flash – mało które urządzenie mobilne poradzi sobie z tą technologią
    4. Nie stosuj pop-up’ów – najczęstszy powód frustracji Użytkowników próbujących wyłączyć wyskakujące okno. Jeśli stosujesz pop-up’y możesz być pewien, że Użytkownik odwiedzający Twoją witrynę wyłączy stronę, gdyż pop up nie chce się zamknąć
    5. Projektuj strony www mając na względzie wielkość dłoni i palców u ludzi – zbyt małe obiekty lub zbyt małe odległości między nimi mogą spowodować nie lada problem przy użytkowaniu takiej strony
    6. Stosuj schema.org, rich snippets – z racji ograniczenia ekranu, dodatkowe wyróżniające Cię informacje mogą zachęcić do odwiedzenia właśnie Twojej strony, a nie konkurencji
    7. Weź pod uwagę czynnik SEO lokalnego – Twoja strona www powinna przejść również optymalizację pod kątem wyszukiwania lokalnego – jeśli jesteś przedsiębiorcom dostarczającym swoje produkty lub usługi głównie dla lokalnej społeczności

     

    Podsumowanie

    Mobilne SEO w fundamentalnym ujęciu niewiele się różni od tego prowadzonego dla Użytkowników PC-tów czy laptopów – różnice zaczynają się dopiero w momencie technologii w jakiej stworzone zostały mobilne wersje strony www. Nieco inaczej będzie wyglądała optymalizacja dla stron responsywnych, odrębnej strony mobilnej, czy dla stron dynamicznie serwujących treść. Zespół Penguinbehaviour swoją stronę przygotował dla Państwa w wersji responsywnej i taką też odmianę Państwu polecamy – Użytkownik otrzymuje stronę dla różnych urządzeń niemalże zachowaną ‘1:1’, optymalizacja pod kątem SEO odbywa się tylko raz i brak kłopotliwych przekierowań między różnymi wersjami serwisu. Sam proces pozyskiwania linków jest identyczny jak dla SEO dla desktopów.

    Branża SEO otrzymała kolejne pole do popisu, które w erze ‘Mobile first’, stanowi integralną część strategii e-marketingu danej organizacji, chcącej stale się doskonalić oraz pozyskiwać nowych Klientów, siedzących przy kawie z telefonem w ręce.

    Share

    Z branżą SEO/ SEM związany od 6 lat. W ciągu tego czasu przeszedł pełną ścieżkę zawodową kariery w agencjach marketingu internetowego oraz działów SEO w organizacjach, zaczynając do Młodszego specjalisty SEO do samodzielnego zastępcy SEO Managera w jednej z największych wrocławskich agencji, zajmujących się szeroko pojętym marketingiem 360. Wyspecjalizował się w audytach SEO, przeprowadzanych dla Klientów na rynku niemieckim. Od 2016 zarządza pracami działu SEO Penguinbehaviour. Równolegle rozwija się w pracach UX/ UI, analityce web'owej - mając na uwadze końcowy rezultat - wzrost ruchu na stronach www, wzrost świadomości o marce organizacji oraz wzrost potencjału sprzedażowego Klientów w Niemczech.

Wyślij