RankBrain – sztuczna inteligencja w służbie Google i wyników wyszukiwania?

wpływ rankbrain na seo

Czy Google już w niedalekiej przyszłości zacznie myśleć jak ludzie?

Jak Google sobie radzi z codziennie wpisywanymi 3 miliardami zapytań? Dodatkowo z których to ok 15% są zupełnie nowe – które nigdy wcześniej nie występowały – dając ok 450 milionów zapytań wysyłanych do wyszukiwarki na całym świecie.

co to jest rankbrain google

Co to jest RankBrain?

Jest to rodzaj Sztucznej Inteligencji stworzony przez Google w celu zrozumienia oraz właściwego interpretowania wpisywanych zapytań do wyszukiwarki przez użytkowników, dając tym samym semantyczne wyniki, które mają najbardziej odzwierciedlać intencję pytającego.

Wprowadzenie mechanizmu RankBrain

Wraz z początkiem 2015 roku Gigant z Mountain View, ogłosił słowami Grega Corrado z Google wdrożenie specjalnej wersji algorytmu – RankBrain – rodzaju Sztucznej Inteligencji, która ma rozpoznawać kontekst zapytań, które do tej pory nie do końca były jasne i jednoznaczne dla silnika wyszukiwarki – tym samym dając niekiedy niedopasowane wyniki. Rola RankBrain składania się ku nauce, dzięki wbudowanej Sztucznej Inteligencji, względem sformułowanych zapytań, aby dać maksymalnie właściwe wyniki wyszukiwania wobec intencji Użytkownika wpisującego zapytanie.

Aktualnie RankBrain zdaniem Google jest trzecim najważniejszym sygnałem branym pod uwagę przy ustalaniu wyników wyszukiwania (rzecz jasna Google nie ujawniło co stanowi 2 pierwsze sygnały, można się jedynie domyślać). Jednak specjaliści SEO, wskazują obecnie ok 200 różnych czynników mogących mieć wpływ na pozycje w SERP-ach
(a wielce prawdopodobne, że jest ich znacznie więcej).

Po co Google technologia Sztucznej Inteligencji w algorytmie wyszukiwarki?

Złożoność aktualnie stosowanych zapytań oraz ich mnogość mogły się stać dla wcześniejszego działania algorytmu zbyt trudne do właściwej oceny znaczenia danego zapytania. Tym bardziej, że jak już wskazaliśmy blisko 15% zapytań jest zupełnie nowych – nigdy nie używanych. Google stosując możliwie mocno rozległą listę powiązań między frazami oraz ich liczne odmiany, umożliwiając sprawne ich interpretowanie – dając właściwe rezultaty w wynikach wyszukiwania. Zmieniające się zachowania Użytkowników internetu wymogły na Google wprowadzenie mechanizmy, który by umożliwił semantyczne rozumienie intencji w trakcie wpisywanego zapytania do wyszukiwarki.

RankBrain to semantyczne odczytywanie intencji Użytkowników

Nowy mechanizm odczytywania intencji opiera się na wskazanej semantyce. RankBrain stara się zrozumieć wpisywane frazy pod kątem zależności z wynikami wyszukiwania, które nie zawierają wpisanych fraz kluczowych. Google podaje nam 1 przykład działania RankBrain – jest nim odpowiedź na pytanie wpisane do wyszukiwarki:

Ile łyżeczek mieści 1 filiżanka?

Mechanizm RankBrain jest w stanie określić dla każdego kraju inny wynik (np. w USA czy w Australii wynik wyszukiwania będzie różny z racji różnic w pojemnościach zarówno łyżeczek i filiżanek w każdym z tych krajów).
System RankBrain jak wskazują pracownicy Google „uczy się” zachowań Użytkowników w trybie offline, okresowo pobierając dane historyczne z baz danych wyszukiwarki. Sugeruje się, że gdyby aktualnie wyłączyć działanie RankBrain względem wyszukiwarki – to skutki byłyby równie szkodliwe dla internetu, co wyłączenie znaczącej części Wikipedii.
Warto wspomnieć, że RankBrain jeszcze nie ma bezpośredniego wpływu na wyniki wyszukiwania – system podlega stałej kontroli pracowników Google, którzy nieustannie udoskonalają jego działanie.

Wpływ RankBrain na SEO?

Pracownicy Google jednoznacznie wskazują, że RankBrain nie ma za zadanie utrudnić prac z zakresu SEO. System ma za zadanie trafnie odzwierciedlać wynik wyszukiwania względem intencji Użytkownika. Warto też wspomnieć, że mimo wszystko, iż RankBrain działa od kilku miesięcy to nie wywarł on znaczącego wpływu na wyniki wyszukiwania. Działanie RankBrain ma być zdaniem Gary’ego Illyes’a z Google znikome znaczenie dla pracy pozycjonerów:

This (RankBrain) was launched months ago, and your SEO magic still works.

Dla branży SEO, dodatkowo RankBrain nabierze większego znaczenia z racji umiejętności zrozumienia identyczności fraz długich (long tail) z krótkimi, co może precyzować wyniki i personalizować je ściśle względem intencji Użytkownika. Należy zauważyć jak wskazują pracownicy Google – RankBrain jest żywym mechanizmem, nieustannie się uczącym, który wraz z kolejnymi zapytaniami – potrafi coraz skuteczniej je interpretować, dopasowując wyniki do wpisanej intencji.

Podsumowanie

Wpływ Sztucznej Inteligencji RankBrain aktualnie jest ciężki do przewidzenia na wyniki wyszukiwania z racji ciągłej nauki systemu, który zdaniem pracowników Google stale ewoluuje. Aktualne wskazania specjalistów SEO, że najważniejszym czynnikiem rankingowym są linki zwrotne (które można zmierzyć i ocenić wartość za pomocą kilkunastu pomiarów), drugim najprawdopodobniej treść na stronie www do której prowadzą linki, a teraz trzecim stała się Sztuczna Inteligencja, której wpływu na wyniki wyszukiwania nie jesteśmy w stanie ani zmierzyć, ani ocenić realnego wpływu na wyniki wyszukiwania. Z racji stałego weryfikowania działania RankBrain oraz braku oficjalnej informacji o bezpośrednim wpływie na wyniki, przyglądamy się komunikatom Google względem RankBrain, ale już zauważamy jego istotę i potencjalne oddziaływanie na wyświetlanie rezultatów w wyszukiwarce, względem intencji Użytkownika.

Share

Z branżą SEO/ SEM związany od 6 lat. W ciągu tego czasu przeszedł pełną ścieżkę zawodową kariery w agencjach marketingu internetowego oraz działów SEO w organizacjach, zaczynając do Młodszego specjalisty SEO do samodzielnego zastępcy SEO Managera w jednej z największych wrocławskich agencji, zajmujących się szeroko pojętym marketingiem 360. Wyspecjalizował się w audytach SEO, przeprowadzanych dla Klientów na rynku niemieckim. Od 2016 zarządza pracami działu SEO Penguinbehaviour. Równolegle rozwija się w pracach UX/ UI, analityce web'owej - mając na uwadze końcowy rezultat - wzrost ruchu na stronach www, wzrost świadomości o marce organizacji oraz wzrost potencjału sprzedażowego Klientów w Niemczech.

Wyślij