User Experience i SEO – czy da się je połączyć?

seo_ux_wspolpraca

Czy SEO i User Experience może iść w parze?

Istnieje przekonanie w branży SEO, że nie da się sprawnie połączyć działań pozycjonerskich z optymalizacją User Experience (UX) serwisu internetowego. Jednakże obie te dziedziny mają wiele cech wspólnych. Jednocześnie należy zauważyć, że czynniki UX mogą mieć spore znaczenie dla strategii pozycjonowania,
co ostatecznie – może wpływać na wyniki wyszukiwania organicznego i wzrost ruchu pochodzącego z wyszukiwarki.

Współpraca SEO i User ExperienceWyzwaniem dla projektantów stron www wydaje się być kompromis pomiędzy użytecznym przygotowaniem struktury serwisu, jego przejrzystym, dostępnym zarówno dla użytkownika, jak i robotów wyszukiwarki zaprezentowaniem. Mając przede wszystkim na uwadze wygodę Użytkownika, jego pozytywne wrażanie względem witryny, chęć dalszej eksploracji, jak również powrotu w przyszłości w celu ponownej konkwersji, jak również wysoki stopień technicznej optymalizacji, względem robotów wyszukiwarek. Dlatego tak istotna jest stała, skoordynowana współpraca specjalistów obu gałęzi.

Poniżej przedstawiamy najważniejsze wspólne czynniki User Experience i SEO na które należy zwrócić uwagę przy tworzeniu strony internetowej:

  1. Czas ładowania strony – Google coraz mocniej stawia na prędkość ładowania się naszych stron. Użytkownicy z zasady są niecierpliwi i nie będą czekać kilkunastu sekund na wczytanie się witryny – najczęściej opuszczając serwis bez dokonania konwersji.
    Dlatego należy zainwestować w wysokiej jakości hosting VPS lub dedykowany, z wysokimi parametrami technicznymi.
    Również odpowiednia optymalizacja strony pod kątem technicznym – minifikacja skryptów, włączenie kompresji plików czy wykorzystanie pamięci podręcznej przeglądarki
  2. Treść – Użytkownicy nie czytają, lecz skanują wzrokiem strony www, szukając punktów możliwych do uchwycenia wzrokiem. Dlatego najlepszym rozwiązaniem stają się czytelne a co najważniejsze dostosowane do naszych odbiorców teksty. Pisanie długich artykułów wydaje się być złą praktyką umieszczania na stronach www – zostawmy sobie taką formułę do zakładek przeznaczonych do tego celu (np. blog lub podstrona z artykułami eksperckimi). Pisząc treści na stronę, dbając o ich sprzedażowy charakter należy skupić się na czytelnych i łatwo wpadających w oczy nagłówkach, licznych zestawieniach, porównaniach, tabelach, wykresach, które w oczywisty sposób wzbogacają treści, nie powodując jednocześnie zniechęcania użytkowników do naszej strony. Tym samym przy odpowiedniej optymalizacji serwisu pod kątem wyszukiwarek, będziemy w stanie spełnić wymagania UX – przejrzystość i łatwość przyswajania treści oraz SEO – dopasowanie dla robotów
  3. Adresy URL – z racji zachowania przejrzystości strony www, zalecane jest używanie krótkich adresów www. Oczywiście nie możemy tu podchodzić zbyt rygorystycznie – czasem stosowanie adresu www zawierającego nazwy kategorii, czy grup produktów w adresie, dając poczucie kategoryzacji wewnątrz witryny. Należy mieć na uwadze, że lepiej jednak stosować możliwie najkrótsze odmiany adresów URL. Daje to możliwość zapamiętania adresu, jego powtórzenie z pamięci i przekazanie osobie trzeciej
  4. Tagi meta – odpowiednio zoptymalizowany serwis to także odpowiednie zarządzanie tagami meta, które dodatkowo mogą wpływać na wyświetlenie właśnie Twojej strony w wynikach wyszukiwania, a nie strony konkurencji
  5. Optymalizacja strony głównej – strona główna jest miejscem, na którym użytkownicy lądują najczęściej, dlatego powinieneś mocno się skupić nad jej zaplanowaniem. Strona główna jest Twoją „wizytówką”, dlatego nie może ona przytłaczać ilością elementów, lecz w prosty sposób nawigować do bardziej szczegółowych elementów strony www. Zadbaj o to, żeby Użytkownicy w ciągu kilku sekund byli w stanie odnaleźć najważniejsze elementy Twojej oferty, umożliwiając szybki kontakt czy rejestrację w serwisie. Trzeba wskazać, że źle zaprojektowana strona główna może silnie przyczynić się do spadku współczynnika konwersji, z racji problemów z odnalezieniem produktów lub usług na których zależy potencjalnym Klientom
  6. Strona błędu 404 – do niedawna zaniedbywana, najczęściej spełniała rolę informacji o błędzie i nie odnalezieniu danego zasobu, bez dalszej możliwości działania Użytkownika. Obecnie można przy użyciu odpowiednich komunikatów poinformować potencjalnego Klienta o usługach lub produktach przy użyciu odpowiedniego linkowania do wskazanej sekcji w obrębie strony www. Zadbaj o kreatywne podejście względem swojej strony błędu 404, dając tym samym możliwość zatrzymania Użytkownika na Twojej stronie www i doprowadzenie do konwersji
  7. Szata graficzna serwisu – istotne jest, aby strony www były z jednej strony maksymalnie proste i intuicyjne w obsłudze, tak by Użytkownicy w natłoku informacji mogli odnaleźć najważniejsze elementy naszej oferty, jak również przy optymalizacji SEO – umożliwić nam wpływ na wyniki wyszukiwania – ważne aby dostarczać unikalną treść, wcześniej nie publikowaną – wyszukiwarki stale przeszukują strony www w poszukiwaniu wyłącznie Contentu, który może także być obecny w grafikach (znaczniki alt).
    Przy ustalaniu szaty graficznej należy brać pod uwagę, by pojedyncze elementy wizualne nie przytłaczały wielkością, ważne jest zachowanie proporcji czy odległości pomiędzy kolejnymi fragmentami strony, co wpływa na pozytywny odbiór przez Użytkowników. Co przy wersjach mobilnych stron ma spore znaczenie dla dobrego skanowania wzrokiem – zbyt duże wolne przestrzenie źle się przegląda.
    Ważną rolę odgrywa także odpowiednia nawigacja oraz linkowanie wewnętrzne – które mają istotny wpływ na wrażenia użytkownika, jak i SEO. Poprawnie wdrożone linkowanie wewnętrzne z racji użyteczności witryny może zarówno doprowadzić do konwersji, jak i zniechęcić potencjalnego do zakupu. Pod kątem SEO linkowanie wewnętrzne ma wpływ na poprawność i szybkość indeksacji strony, jak również pomaga w przenoszeniu „link juice” – mocy linków w obrębie naszego serwisu.

    Podsumowanie

    Mimo często sprzecznych interesów UX – minimalizacja i prostota, dopasowanie do wrażeń odbiorcy, SEO z kolei często techniczne podejście do jak największej ilości treści i rozbudowania linkowania wewnętrznego. Projektanci stron www powinni wypracować złoty środek, by jednocześnie dać odbiorcom prosty serwis w obsłudze, a jednocześnie rozbudowaną stronę www z licznymi odesłaniami wewnętrznymi oraz lokowaniu słów kluczowych.

    SEO i UX nie muszą wcale być sprzeczne – warto wykorzystać zasady obu dziedzin w celu poprawy wrażeń osób odwiedzających witrynę, przy jednoczesnym dostosowaniu do wymagań wyszukiwarek internetowych, bez czego ciężko będzie o zdobywanie wysokich miejsc w wynikach wyszukiwania, co przenosi się na ruch i konwersję.

    Share

    Z branżą SEO/ SEM związany od 6 lat. W ciągu tego czasu przeszedł pełną ścieżkę zawodową kariery w agencjach marketingu internetowego oraz działów SEO w organizacjach, zaczynając do Młodszego specjalisty SEO do samodzielnego zastępcy SEO Managera w jednej z największych wrocławskich agencji, zajmujących się szeroko pojętym marketingiem 360. Wyspecjalizował się w audytach SEO, przeprowadzanych dla Klientów na rynku niemieckim. Od 2016 zarządza pracami działu SEO Penguinbehaviour. Równolegle rozwija się w pracach UX/ UI, analityce web'owej - mając na uwadze końcowy rezultat - wzrost ruchu na stronach www, wzrost świadomości o marce organizacji oraz wzrost potencjału sprzedażowego Klientów w Niemczech.

Wyślij